lördag 2 mars 2019

Utdelningstillväxt 2018 - 2019

Vi lägger rapportperioden bakom oss och blickar framåt mot utdelningssäsongen. Jag tänkte därför att det kan vara intressant att sammanställa min portföljs utdelningstillväxt. Nedan ser ni mina innehav och hur utdelningen förändrades. Ber om ursäkt för att raderna inte är helt raka, det var svårt att få till.
                            
                                               2018                   2019                   Förändring
Accando                              1,40 kr                 1,45 kr                 3,5 %
Allianz                                 8 Eur                   9 Eur                    12,5 %
Alphabet                              0                          0                          0 %
Amazon                               0                          0                           0 %                     
Assa Abloy                          3,30 kr                 3,50 kr                 6 %
Bahnhof                               0,50 kr                 0,55 kr                 10 %
Brookfield RP                    1,96 USD             2,06 USD            5,1 %
Coca Cola                            1,56 USD            1,60 USD             2,5 %
eWork                                  4,50 kr                 4,50 kr                  0 %
Handelsbanken                  5,50 kr                 5,50 kr                  0 %
Investor                               12 kr                    13 kr                     8,3 %
Johnson & Johnson         3,48 USD             3,60 USD             3,4 %
Kinnevik                              8,25 kr                 8,25 kr                 0 %
Kraft Heinz                         2,50 USD            1,60 USD             - 36 %
Merck & Co                        1,92 USD            2,20 USD             14,5 %
MTG                                      12,50 kr               0 kr                       - 100 %
Nvidia                                   0,60 USD           0,64 USD              6,6 %
Protcter & Gamble           2,84 USD           2,87 USD              1 %
Sandvik                                3,50 kr                4,25 kr                   21 %
SCA                                        1,50 kr                1,75 kr                  16 %
Skanska                                8,25 kr                6 kr                       - 27 %
SKF                                        5,50 kr                6 kr                       9 %
Swedbank                             13 kr                   14,20 kr                9,2 %


Sett till samtliga innehav så minskade min utdelning med 1,48 %. Nu tycker jag inte det är helt rättvist eftersom MTG delas upp och delar ut aktier istället. En mer rättvis bild blir kanske därför om jag tar bort MTG från beräkningen och då landar utdelningstillväxten på 2,98 %. Inte några imponerande summor direkt men det kan ge ett bra riktmärke för framtiden. Skulle jag kunna hålla en utdelningstillväxt på ca 3 % över tid så tror jag att jag skulle vara nöjd.

Sedan har jag både Amazon och Alphabet som inte delar ut något alls med i beräkningen och tar man bort dessa landar utdelningstillväxten på 3,28 %. Det vill jag dock inte göra eftersom jag vill kunna ställa min utdelningstillväxt mot värdeökningen varje år och där innefattas innehaven.
Värdeökningen för 2018 var 3,39 % (2018 gick SIXRX minus 4,41 %).

Vad har ni själva för utdelningstillväxt och vad bör man sikta på?

7 kommentarer:

  1. Jag ligger väl ungefär på din nivå för utdelningstillväxten totalt sett. Men då är inte utdelningar mitt huvudsakliga fokus, utan en delkomponent.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, det är långt kvar tills jag ska börja plocka ut utdelningarna så ser gärna lite värdetillväxt i flera bolag.

      Radera
  2. Formattips: skärmdumpa Excel istället. Eller lär dig html. Kanske kommer som nästa internettips på min blogg hur man gör en snygg tabell...

    Har cirka 7% om nuvarande innehaven i hittills rapporterande bolag likaviktas. Tycker inte man ska ha några mål, alldeles för mycket utdelningsfokus bland bloggare generellt.

    Sidlinje – senaste inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Skrev siffrorna direkt i bloggen och använde inte Excel. Det får du gärna göra, jag kommer läsa med stort intresse.

      7 % låter riktigt bra. Håller med om att man inte ska ha för stort fokus på det. Det finns många andra parametrar. Det var däremot rätt kul att räkna på och se hur man ligger till.

      Radera
    2. Det var väldigt enkelt. Blir nog publikation lite senare i mars.

      Radera
  3. Hej, min utd.tillväxt är 6,93%. Tycker det är den viktigaste faktorn för en utdelningsinvesterare. Det är bra med mål som följs upp årsvis. Då kan man styra portföljen mot rätt kurs i förhållande till strategin

    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. En till med närmare 7 %, riktigt bra alltså. Om man fokuserar enbart på utdelningen förstår jag att det är det. Jag kör ju lite mer en mix med flera bolag som har ingen eller väldigt låg utdelning.

      Nu har jag iaf både min utdelningstillväxt och min värdeökning att jämföra mot till nästa år.

      Radera