måndag 11 mars 2019

Spännande med Acando

Som många säkert noterat så steg Acando med 44 % idag när CGI Nordic lade ett bud på företaget. Budet låg på 41,45 per aktie och idag har man kunnat sälja sina aktier för cirka 41,20.

Budet är villkorat och förutsätter att CGI får in mer än 90 % av aktierna fram till 15 april 2019. Acandos styrelse som äger 22 % av aktierna har kommit överens om att sälja sina aktier.

Av allt att döma blir det ingen utdelning och budet ligger därmed på 40 kr per aktie eftersom utdelningen förväntades bli 1,45 i maj. Sett till ett större perspektiv tycker jag inte det är något supererbud direkt. Det är tre kronor under ath under sommaren förra året. Nu kan man inte alltid räkna på ath givetvis men det finns såklart en anledning till varför CGI vill köpa Acando. Företaget går bra och tjänar pengar.

Jag är lite förvånad över att styrelsen gick med på att sälja. Det leder mig till två tankar. För det första kanske det var det styrelsen ville och de drar ju såklart in rejält med stålar och kan gå vidare till ett nytt projekt. För det andra kanske styrelsen inte såg så stor potential de nästkommande åren. Vi är enligt många på toppen av konjunkturcykeln och företag i konsultbranschen brukar få det tufft när lågkonjunkturen slår till.

Även om den senaste rapporten inte var vad jag hade hoppats på hade jag ändå planer på att behålla Acando under året och min förhoppning var givetvis att kursen skulle fortsätta gå bra.

Men nu ska jag inte vara mer skeptiskt utan får ändå se detta som ett ypperligt tillfälle att sälja av mina aktier och kan stoltsera med att jag imorgon kommer ha gjort min första rejält lyckade investering.

Jag köpte mina första 1150 aktier i företaget 2014 för under 12 kr. Sedan har jag ökat med några hundra aktier åt gången, nu senast i januari för ca 29 kr. Mitt gav blir runt 17 kr. När jag imorgon säljer mitt innehav med 1700 aktier landar uppgången på lite drygt 140 % vilket blir 41 000 kr.

4 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat! Jag förstår styrelsen. Det är en rätt fin premie och om man inte har några känslor i bolaget så är det bara att klippa till på en sån premie.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja de stora aktieägarna äter nog avokado i salladen ikväll.

      Radera
  2. Grattis, det var en fin måndagsgåva vi fick idag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det verkligen! Nu återstår det bara för mig att klura ut var jag ska lägga pengarna.

      Radera