torsdag 28 juni 2018

Ner och upp H&M och GE

Mitt största innehav var tidigare H&M men i januari beslutade jag att sälja hela mitt innehav med en rejäl förlust. Att sälja var rätt olikt mig då jag gärna håller kvar mina aktier som går dåligt precis så man inte ska göra. Jag är därför väldigt nöjd över mig själv att jag kunde kapa H&M bara så där. En dag som denna är jag fortsatt väldigt nöjd med mitt beslut då H&M fortsatt går dåligt och kursen sjönk i inledningen av dagen med ca 4 %.

H&M var då General Electric (GE) är nu. För någon dag sedan bekräftade VDn John Flannery att man styckar upp bolaget och säljer stora delar av verksamheten. Bland annat så ryker GE Healthcare och GE transportation (tågdelen). Glödlampsdelen är även den uppe till försäljning.

Kvar har man GE jet engines, som för övrigt går mycket bra, och deras renewable energy division. GE power och GE capital är problembarnen och GE capital går fortfarande riktigt dåligt i efterdyningarna av finanskrisen.

Marknaden tog beskedet med glädje och aktien steg med 8 % under tisdagen och ytterligare någon procent igår. Det var ju trevliga nyheter eftersom man tar krafttag kring att få ordning på bolaget.

Jag själv är inte lika positiv. Jag har tidigare skrivit om att jag köpte GE just för att de var ett stort konglomerat som hade problem och jag hoppades att de skulle få ordning på sina olika delar och kunna börja tjäna pengar igen. Nu säger man i stort sett att man inte kommer få ordning på skutan utan att företaget ska styckas upp. Pengarna från försäljningen ska användas till att betala av skulder.

I mitt tidigare inlägg om GE skrev jag att jag fortfarande var lätt positiv till företaget och jag ville öka under hösten/vinter. Jag har nu ändrat mig till lätt skeptisk eller åtminstone neutral. Det enda som gör att jag inte är mer skeptisk är att marknaden tog emot besked så pass bra och därför undrar jag om jag missat något.

Ska läsa lite mer och följa bolaget lite närmare kommande veckor. Vad är det man brukar säga "cut your losses short and let your winners run". Det kanske börjar bli dags att kapa ytterligare ett misslyckat köp i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar