tisdag 26 juni 2018

Kapar i mina fasta utgifter

Jag har tre fasta utgifter som inte är förknippade med mina två lägenheter. Så även om jag betalar en hel drös med räkningar så ser jag lägenheternas inkomster och utgifter som separata. Jag går ju några tusenlappar plus varje månad på lägenheterna vilket jag beskrivit i ett tidigare inlägg här.

Vad gäller mina fasta utgifter så har jag följande:

CSN 600 kr i månaden

Inte så mycket att göra åt denna utgift. Har flera gånger funderat på att amortera av detta lån under några månader nu när jag har lite bättre inkomst. Det är nästan enbart på grund av den mentala biten av att det är skönt att inte ha det hängande över sig. Jag faller dock alltid tillbaks i samma tankesätt. Om jag ska amortera är det bättre att amortera på bolånet. Jag vill däremot inte amortera på bolånet då jag hellre vill bygga min portfölj. Så länge jag får bättre avkastning än vad räntan är på lånet så är det inte värt det, sen spelar det ingen roll vad min känslor är inför det.

Spotify 99 kr i månaden

Spotify är ju absolut något man skulle kunna spara in på men jag använder det så otroligt mycket att detta är den lyxen jag unnar mig själv. Det finns en gratisversion som jag inte skulle ha något emot att skaffa men då jag inte har tillgång till pålitligt internet så behöver jag verkligen offlinefunktionen. Jag lyssnar på Spotify flera timmar varje dag och gillar både utbudet och appen.

A-kassa 110 kr i månaden

2012 valde jag att lämna facket. Droppen som fick bägaren att rinna över var när fackförbundet bjöd alla medlemmar på ett påskägg. Jag betalar inte flera hundra kronor i månaden för att facket ska lägga pengar på godis och personalresurser för att ordna påskägg så jag lämnade med omedelbar verkan. Ett av mina bättre beslut och många tusenlappar har sparats fram tills nu och fler kommer det bli under en hel livstid.

A-kassan valde jag däremot att ha kvar mot bakgrund att min arbetssituation fortfarande var relativt osäker. Nu känner jag mig mycket mer trygg och allteftersom min portfölj växer så kommer mina passiva inkomster fortsätta stiga. Jag har därför begärt utträde ur a-kassan och från och med juli sparar jag därmed ytterligare 110 kr i månaden.

Internet 0 - 600 kr i månaden

Detta är per definition ingen passiv utgift eftersom jag köper så mycket jag behöver kontant varje månad men väljer ändå att lägga med den här. Gör jag inte av med något en månad blir således kostnaden 0 kr.

Har sedan tidigare även kapat kostnaden för mobiltelefon. Jag har en arbetstelefon som jag använder i arbetet. När jag befinner mig i Sverige fungerar inte den utan då kör jag utan. Bad ass!

Med en besparing på 110 kr/mån innebär det att jag behöver 33 000 kr mindre i kapital, enligt 4 % regeln, för att bli ekonomiskt oberoende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar