onsdag 3 maj 2023

Nya delmål uppnådda!

Jag har nu tagit beslutet att inte investera i ett nytt fastighetsprojekt utan istället investera vinsten från min tidigare lägenhet i aktier. 

Jag har också lyckats nyspara lite extra sedan årskiftet vilket gjort att jag skramlat ihop en summa av 740 000 kr. Jag väljer att göra en extra amortering på bostadslånet på 200 000 kr och därefter tar jag ett lån på samma summa med portföljen som säkerhet för att köpa ytterligare aktier. Jag kommer ligga på under 10 % av belåningsutrymmet vilket gör att jag byter ett lån som inom kort ligger på 4,5 % mot Avanzas lån på 1 %. Med en sådan omfördelning sparar jag cirka 500 kr i månaden.

Därefter förde jag över 540 000 kr till Avanza vilket innebär att jag inte bara glider förbi delmålet 3,5 miljoner utan även 3,75 miljoner och parkerar snyggt på 3,9 miljoner. Ett behagligt nära avstånd till fyra miljoner. 

Utöver mina 540 000 kr och belåningsutrymmet på 200 000 kr har jag även 110 000 kr som redan ligger på Avanza. Det gör att jag sitter redo att investera för hela 850 000 kr.  

Nu får jag fortsätta klura på vad jag ska köpa. Har inte direkt några solklara köplägen men får se vad jag lyckas hitta. 

4 kommentarer:

  1. Låter som en angenäm sits du har just nu DTI med stor kassa o nästan 4 mkr i portfölj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu kan köpknappen på Avanza gå varm! Det känns framförallt bra att ha landat i ett beslut och jag vill verkligen fortsätta bygga på portföljen.

      Radera
  2. Bra jobbat tysta investeraren! Önskar dig lycka till framöver :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera