tisdag 10 september 2019

Månadens köp Cibus

Månadens köp blev det nya företaget Cibus Nordic Real Estate som är noterat på First North sedan 2017. Jag försöker hålla mig ifrån allt för hög exponering mot fastighetssektorn eftersom jag redan har min uthyrningslägenhet. Nu kunde jag däremot inte hålla mig ifrån ett köp. 

Cibus är ett investmentbolag som köper och driver fastigheter som används av större livsmedelskedjor. Störst verksamhet har man i Finland och får således intäkter i Euro. Något som jag ser positivt på då den svenska valutan snart lämnar det alltmer positivt klingande epitetet Fiatvaluta och istället närmar sig en Ladavaluta.

Det är absolut inte utan risk och aktien har redan stigit 30 % i år. De har en vinst på 4,5 kr per aktie men delar ut det dubbla. Man får hoppas att vinsten växer så de kan bibehålla utdelningsnivån. Jag kan däremot inte undkomma att segmentet är intressant. Jag har tittat på företag som saltängen tidigare som driver en fastighet för ICA. Jag tyckte däremot det var för stor risk med bara en fastighet. Ett annat företag jag spanat på är Catena som bedriver fastigheter inriktade på logistik. Direktavkastningen ligger däremot på under 2 % och aktien har stigit med över 100 % de senaste tre åren så det tar emot att gå in där nu.

Cibus har i dagsläget en direktavkastning på 6,25 % och delar ut fyra gånger per år. Ett väldigt trevligt utdelningskomplement på den svenska marknaden där jag slipper att ligga ute med källskatt i tre år som jag gör i alla mina utländska innehav. 

Ett köp på 282 aktier blev det och det innebär att jag ökar min inkomst med 200 kr i månaden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar