lördag 2 februari 2019

Vägen till miljonen

Eftersom januari 2019 blev månaden då mitt portföljvärde passerade en miljon tänkte jag det kunde vara kul att beskriva vägen dit, år för år.

2008
Jag var klar med studierna men blev arbetslös och bodde hemma. Fick i slutet av året mitt gamla skitjobb tillbaka. Kunde inte spara något.

2009
Var skyldig mina föräldrar ca 50 000 kr efter att ha lånat lite i slutet av studietiden och hade hamnat i skuld efter att ha bott hemma (ja de tog betalt medans jag var arbetslös). Jag bodde hemma och tjänade ca 14 000 kr efter skatt. 3 000 gick till mina föräldrar i hyra och jag kunde spara 10 000 kr/mån. Efter ett halvår hade jag betalat tillbaks skulden och resten gick till sparandet av en kontantinsats.

2010
Jag fortsatte spara ca 10 000 kr/mån och hade vid sommaren/hösten råd att köpa en lägenhet med ca 150 000 kr som kontantinsats. Jag vantrivdes däremot så mycket på jobbet att jag sa upp mig, lade ut lägenheten till försäljning och berättade för mina föräldrar att jag var arbetslös igen. I slutet av året under försäljningsprocessen fick jag ett nytt jobb och avbröt försäljningen då jag kunde bo kvar.

2011
För första gången hade jag en egen lägenhet men jag jobbade i en liten håla och sov i en övernattningslägenhet. Jag var hemma varannan vecka. Jag kunde fortsätta spara ca 10 000 kr/mån och amorterade ca 100 000 kr under året.

2012
Jag fortsatte amortera men skapade ett konto på Aktieinvest. Jag satte in ca 200 kr/mån så vi pratar väldigt små summor. Under året fick jag jobb i min hemstad och jag fick äntligen en mer ordnad tillvaro men tjänade lite mindre.

2013
I februari skapade jag mitt konto på Avanza och började från noll. Sparandet låg på 6 000 kr / månaden. Jag slutade amortera och sparade istället ytterligare några tusen i buffert. Sparade 73 000 kr under året.

2014
Flyttade utomlands men inte med samma förutsättningar som jag har idag. Sparade ca 95 000 kr under året.

2015
Jag insåg att jag hade möjligheter att spara mycket mer och lovade mig själv att 2015 skulle bli ett sparår. Jag fortsatte sätta in på Avanza och byggde kassa vid sidan om. Jag lyckades spara 230 000 kr under året.

2016
Jag fortsatte på det inslagna spåret men sparade det mesta till en ny kontantinsats. 75 000 kr till portföljen och 200 000 kr till kontantinsats.

2017
Jag flyttade hem till Sverige och köpte en ny lägenhet. Jag hade 15 % i kontantinsats men banken tvingade mig att gå in med 30 % eftersom jag redan hade en lägenhet. Detta beslut tog dom efter att lånelöftet var godkänt och jag precis hade vunnit budgivningen. Jag blev därför tvungen att ta ut en stor summa pengar från portföljen. Det blev inte mycket sparande under året eftersom jag behövde köpa möbler. Sparande 35 000 kr.

2018
Jag fick en ny utlandstjänst med helt andra villkor och sparandet kunde ta fart rejält. Nu behövde jag inte längre spara till kontantinsats eller buffert. Totalt förde jag över 573 000 kr till portföljen vilket inkluderade en sparad buffert. Amorterade minimibeloppet på 38 000 kr/år.

2019
I januari passerar portföljen miljongränsen och jag kan därmed presentera min graf som jag började med 2013.

Jag vet att det inte är den mest färgglada designergrafen men den duger för mig.

Från det att jag skapade mitt konto på Avanza i februari 2013 så tog det sex år. Samtidigt så gjordes sparandet möjligt av mitt förarbete innan 2013 så beroende på hur man räknar så tog det sex alternativt elva år att spara till miljonen.

Som nog de flesta håller med om så var det ingen enkel resa utan det tar tid och det gäller att vara envis. Här har jag bara skrivit om de ekonomiska sakerna. I början var inte min livssituation tiptop direkt. Under åren man sparar har jag, och alla andra som försöker spara, givetvis gått igenom mycket annat som påverkar livsvalen. Relationer kommer och går, nya jobb, nya boenden, tragedier för familj och vänner och mycket annat.

Jag skulle inte säga att det var lätt, men det var möjligt.

Nu är det dags att blicka framåt istället och det blir intressant och se om och i så fall när jag når två miljoner. Där en historia slutar har en annan sin början.

8 kommentarer:

  1. Kul läsning! Klart du når två. Den andra är lättare än den första, den tredje lättare än den andra osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det sägs ju det. Vi får se, livet kanske kommer emellan :)

      Radera
  2. Grattis och bra jobbat. Jag tycket du ska passa på och fira det. Sen att du har gått från 300K till 1M på 1,5 år är lite smått imponerande

    Mvh/XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det kanske man borde göra. Måste komma på något bara. Ja förra året blev väldigt bra men skönt när det går bra något år också.

      Radera
  3. Grattis. Ser ut som om du håller ungefär samma takt som jag gjorde, även om min takt sedan slöade till vid familjebildning.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Ja skulle jag skaffa familj behöver jag nog lätta på sparandet något. Men då är det oerhört skönt att ha en grund att stå på.

      Radera
  4. Intressant läsning, jag älskar sådana här personliga historier. De ger lite insikt i hur det verkligen går till när man ger sig fan på att man ska ta sig någonstans och allt man får kämpa med på vägen dit.
    Själv sniffar jag nu på min första halva miljon, det har varit en brokig väg den med, men det ger mig motivation att fortsätta framåt.
    Kör hårt mot miljon nummer två, lycka till:)

    Mvh / K
    http://kollpakontot.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Ja vissa är födda med silversked och har det lättare och många har det givetvis tuffare men det är intressant att läsa om andras förutsättningar och driv tycker jag själv. Tack detsamma. Kär hårt mot miljonen nu :)

      Radera