onsdag 20 februari 2019

Årsrapport Bahnhof


Bahnhof är fortfarande mitt största innehav. Det var inte meningen att det skulle bli så utan det beror på att aktien gått bra sen jag köpte. Jag har för avsikt att ha lite större företag som t.ex Investor som mina kärninnehav och det sker nog inom en nära framtid..

Eftersom det är mitt största innehav så är årsrapporten från Bahnhof därför av lite extra intresse för mig.

Bahnhof hade satt ett högt mål med en omsättningstillväxt på 20 %. Det målet nåddes inte utan man fick nöja sig med 14 %.

Rörelsemarginalen (den andel i procent som blir kvar för att täcka räntor, skatt samt ge vinst) ökade till 12,4 %.

Utdelning höjdes från 0,50-0,55 vilket motsvarar en höjning på 10 % och direktavkastningen ligger därmed på strax under 2 %. Resultat före skatt per aktie blev 1.31 kr (1,09 kr). Man har som mål att dela ut mellan 25-50 % av vinsten.

Bahnhof har ca 320 000 privatkunder och växer med ca 40 000 per år. Man bygger kassa och har för tillfället 282 miljoner kronor (233 miljoner). Man sänker tillväxtprognosen något inför 2019 och spår en ökning på ca 12-15 %.

Dotterbolaget Elementica som skulle knoppas av från bolaget väljs nu istället att behållas. Bahnhof äger 80 % av bolaget redan och en utredning ska värdera bolaget och sedan ska man titta på hur det ska finansieras och hur man vill driva det i framtiden.

Kommentar
Överlag en mycket trevlig rapport. Marknaden hade högre förväntningar och aktien tappade något efter rapporten och även idag. Inte så konstigt om vissa hade räknat med 20 % tillväxt. För den mer långsiktiga så visar alla siffror på både fortsatt tillväxt och vinst och jag är övertygad att vi kan komma att fortsätta se en tillväxt på ca 15 % per år och en utdelningstillväxt på runt 10 %.

Man har även låg belåning vilket minskar risken och kassan kan användas till ev. förvärv eller nya projekt.

Det negativa med rapporten är enligt mig oklarheterna kring Elementica. Idén är god och det kan säkert bli bra tillslut men jag ser inte positivt på att man efter tre år kommer på att det inte är lönsamt att knoppa av bolaget och att det är bättre att behålla det själv. Jag har läst om Elementica i flera år nu och börjar bli något trött på att läsa om alla turer. 2019 blir säkert ytterligare ett år där man får gå och vänta på vad som faktiskt ska hända.

Nåväl, det viktigaste är att företaget går bra och idag när kursen föll hade jag svårt att inte slå till på ytterligare aktier i företaget. Jag kommer dock avvakta. Med en utdelning på under 2 % måste jag inte slå till just nu utan kan gott vänta. Jag vill dessutom inte ha för stor andel i företaget utan ska försöka köpa andra aktier under våren så portföljen blir mer diversifierad.

Några andra av mina innehav har också släppt rapporter men det får bli en annan dag.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar Bahnhof och dess VD som verkligen vågar sticka ut hakan. Har dock avstått från att köpa aktien pga hög värdering. Men kvalitet kostar så kanske borde jag tänka om.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag själv tycker detta är ett klart fall där man inte bara behöver titta på direktavkastningen utan faktumet att Bahnhof växer stabilt nästan varje kvartal och att man på årsbasis borde kunna räkna med minst 10 % avkastning.

      Radera