tisdag 11 september 2018

Ökade i SHB

Idag valde jag att öka mitt innehav i SHB. Jag har i ett tidigare inlägg förklarat hur kluven jag är kring banksektorn och det är jag fortfarande. Nu valde jag att köpa främst på grund av att jag vill öka i flera av mina innehav som har något högre direktavkastning. Till det hör att jag ökat i många av mina andra innehav under året varpå Handelsbanken har fått en alltmer tynande tillvaro i portföljen.

Jag tog även tillfället i akt att för första gången byta courtageklass vilket efter senaste förändringarna på Avanza öppnar upp för mer variation i köpen. Jag tror jag kommer röra mig mot mer större köp generellt. Både för att man sparar några kronor per köp men också för att portföljen börjar växa till sig med rätt högt sparande och jag känner större tillfredställelse att jag just nu har möjligheten att utnyttja detta.

Det blev 187 st aktier till ett pris av 106,60 kr. Direktavkastningen ligger på 5,1 % borträknat den extrautdelning som betalades ut 2017. Om de inte sänker utdelningen till nästa år ökar min årliga utdelning med 1 028 kr.

Båda mina innehav i banksektorn är därmed lika stora och utgör ca 4,5 % vardera. Kan tänka mig en ytterligare ökning i båda under hösten/vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar