måndag 17 september 2018

Dubblas kapitalet vart 7e år?

Jag har fastnat på flera videor om investeringar där man räknar på ränta på ränta. Jag själv är varken bra på det eller har haft något stort intresse av det. Det känns som att det är för många osäkra faktorer när man räknar på så många år bort.

I videon jag såg i helgen påstods det att man bör kunna dubbla sitt kapital vart 7e år utan att tillsätta nytt kapital. Genom en enkel uträckning på en sparkalkylator fick jag följande svar.

I följande exmpel räknar jag på 7 års sparande med en ökning med 10 %. Inget nysparande. Det verkar stämma rätt bra.

När jag flyttar hem från min sejour i Afrika och säljer min uthyrningslägenhet bör jag kunna uppnå ett portföljvärde på ca två miljoner. Så jag lekte vidare med exemplet ovan.

Här utgår jag från ett sparande i 20 år, fortfarande 10 % avkastning och inget nysparande. Då skulle jag ha 12 miljoner strax innan jag fyller 60.

Nu fick jag blodad tand och försökte göra en mer rimlig men ändå än inte alltför defensiv kalkyl. Fortfarande är exemplet två miljoner men jag får en avkastninig på 8 % och jag har ett nysparande på 2 500kr/mån vilket skulle innebära 10 miljoner.

Att uppnå ett kapital på 10 miljoner innan jag fyller 60 med ett nysparande på 2 500 kr i månaden känns som väldigt bra. Det är ett sparande som inte skulle märkas särskilt mycket och portföljen skulle då generera ca 33 000 kr/mån.

Jag gjorde ett sista exempel för att se hur det blir om jag från mina förutsättningar maxar sparandet och sätter av 10 000 kr/mån i 20 år.

Jag förvånades över hur liten skillnaden blir. Jag skulle gå från 10 miljoner till ca 14 miljoner. Fyra miljoner är inte lite pengar men skillnaden i att spara 2500 kr/mån mot att spara 10 000 kr/mån skulle ju göra de nästkommande 20 åren till en rätt tråkig transportsträcka till pensioneringsdagen.

Man ser hur viktigt det är att spara så mycket som möjligt så tidigt som möjligt så räntan på räntan hinner jobba. Men jag blir själv fundersam över hur mycket nysparande man ska bemöda sig med att pyttsa in senare. Nu har jag visserligen tid att fundera på detta och mycket kan hända som förändrar förutsättningarna men spontant känns ett sparande på 2 500 kr/mån mer lockande.

Sedan finns det många andra exempel man kan fundera på. Pensionera sig ännu tidigare eller gå ner i tid osv men det får bli ett annat inlägg.

Jag känner mig rätt vilsen i alla långsiktiga uträkningar.

Hur tänker andra kring detta? Kommer ni maxa sparandet i 20 års tid eller gå ner på mer avslappnande nivåer när ni uppnår en viss summa?

9 kommentarer:

  1. Som jag visar på bloggen har jag en stor portfölj där jag inte sparar nytt i utan återinvesterar utdelningar och växer antalet aktier på detta sätt. Där litar jag alltså på att den utvecklas som du skriver dvs dubbling på ett antal år.
    Sedan sparar jag i en ny portfölj som ska se till att jag kan köpa lgh/radhus i södra Europa, samt se till jag kan leva på resten av pengarna den nya portföljen, innan jag tar ut pension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är din definition av "stor portfölj"? Tyckte det var en intressant tankeställare att få en känsla om var smärtgränsen går.

      Tror inte jag stött på din blogg tidigare. Låter intressant med en bostad i södra Europa.

      Radera
    2. Det är en sk Pengamaskin som ska ge mig massa utdelningar framöver

      Radera
  2. Jag har bara låtit det bli som det blir med sparandet och försökt hantera det så bra som möjligt, inte satt några månadsmål eller liknande. Det här sparkvots- och extrapris-tänket som är vanligt på bloggarna ligger inte mig för. Jag är inte heller missnöjd med mitt liv så jag bara måste kliva av snarast och behöver pengar för att fixa det.
    Sidlinje – senaste inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en sund inställning som jag nog ska försöka ta till mig.

      Radera
  3. Jag tycker att det är bedrägligt att räkna med så hög avkastning över så lång tid. Dels är 10 procent väldigt mycket med tanke på att skatt och courtage äter upp en dryg procent. Dels avtar ofta utdelningstillväxt över tid. Jag försöker räkna på 5 procent vilket jag kan vara mer eller mindre säker på att uppnå. Och prognoser gör jag bara baserat på insättningarna, det är en rätt trevlig överraskning nu när portföljen dragit iväg mer än förväntat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också. Det är därför som jag inte har haft något intresse av det och dragit mig från att göra liknande uträkningar tidigare. Det var ändå rätt intressant att se hur mycket/lite sparandet påverkade slutresultatet i exemplet.

      Radera
  4. Det viktiga är helt klart att börja i god tid! /Aktieflickvännen


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det helt klart. Det är när man ser grafer som dessa som man ångrar att man inte började i tonåren.

      Radera