torsdag 12 oktober 2017

Min strategi

Efter några dagar på resande fot i huvudstaden är jag tillbaks och tänkte passa på att skriva lite om min strategi.

Min strategi har hela tiden varit som många andra att jag vill satsa på bolag som delar ut en del av sin vinst för att på så sätt få ett kassaflöde utöver lönen. När jag började med aktier ville jag endast ha aktier som hade utdelning. Även om den tanken någonstans fortfarande finns kvar så inser jag numera att det är rätt mer komplicerat ändå. Delar ett företag ut en del av vinsten blir det mindre kvar till investeringar vilket i sin tur kan påverka den framtida tillväxten.

Utdelningen kan däremot säga något om att företaget förhoppningsvis är så pass välmående att man faktiskt går med vinst, vilket givetvis många bolag inte gör.

Så grunden i strategin är en bra utdelning som funnits över tid. Utöver det vill jag kunna bedöma att företaget kommer kunna fortsätta leverera utdelning över en lång tid framöver. Tänker ofta minst 20-50 år. Jämför till exempel med mitt innehav i Coca Cola. Ett företag jag inte ser gigantiska tillväxtmöjligheter i men däremot är jag övertygad att Coca Cola som företag finns kvar om 30 år.

Utöver detta så är jag inte främmande att köpa aktier i bolag som jag tror har stor tillväxtpotential. Tyvärr har jag inte alltid så bra koll på dessa bolag och därför lyser dom med sin frånvaro än så länge. Summa summarum så vill jag inte begränsa mig till utdelningsaktier om läget skulle dyka upp.

Utöver ovanstående så är jag en stark förespråkare för Warren Buffetts klassiska citat "buy what you know". Även om jag inte behöver veta varenda liten detalj i ett företag så brukar jag tänka på två saker. Det första är vad går verksamheten ut på? Även om det oftast går att svara på relativt enkelt så blir det aldrig köp om jag inte förstår grunden. Det andra är vad bolagen har för fördel gentemot konkurrenter? Det är inte alltid att företag har någon fördel men den är ändå något jag försöker titta närmare på. Här kan saker som storlek, fokusområden etc påverka mina val.

Ett exempel Bahnhof som jag tror mycket på. Det finns många andra internetleverantörer men att de aktivt arbetar för anonymiteten på nätet gör att jag föredrar deras verksamhet.

Tror att min strategi kommer att förfinas under åren och då kan detta vara intressant att ha nedskrivet hur man tänkte i början av aktiekarriären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar