måndag 24 oktober 2022

Nytt delmål uppnått

Det var ett tag sedan sist. I januari kom jag över tre miljoner för första gången. Sedan dess har kurserna fallit rejält. Jag har däremot kunna spara mer än vad jag trodde då jag framförallt valde att inte köpa bil utan flyttade över dessa pengar till Avanza under våren. Utöver det så har jag satt in en del av vinsten från min lägenhetsförsäljning. Det har gjort att portföljen har stått emot nedgången rätt bra. 

Nu har portföljen för första gången nått nästa delmål på 3 250 000 kr och vägen mot ekonomisk trygghet fortsätter. 

Nu är det lite vilda västern över marknaden. Rejäla uppgångar ena dagen för att falla tillbaka nästa dag. Många enskilda aktier är också väldigt volatila.

Jag har fortsatt att småköpa enligt plan. Det blir framförallt köp i följande aktier för tillfället.

  • Bilia
  • Castellum
  • Investor
  • Handelsbanken
  • SKF
  • XACT Norden högutdelande
Jag är glad över att jag har en bra position för att kunna utnyttja nedgången genom att fortsätta spara. Det är bara att fortsätta kämpa på.

2 kommentarer:

  1. Visst är det som du säger. När det går upp får man vara glad för det. Går det ned så ska man ha tillsett att ha likvider att köpa billigt för, dvs sätta ens kassaflöde i arbete kontinuerligt. På så vis är marknaden en riktigt bra grej då det alltid finns något att glädjas över. Men så tänker inte folk överlag alls.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror verkligen på deviset att det är i tuffa tider man gör goda affärer. Det gäller därför att ha positionerat sig på ett sådant sätt att man själv inte drabbas för hårt av de tuffa tiderna. Jag tror också det är bra att vara positiv till börsen på lång sikt. Ser många som säger att allt är kört. Ekonomin och miljön kommer leda till global härdsmälta och så håller man sig utanför börsen. Det tror jag inte är en bra strategi.

      Radera