torsdag 13 oktober 2022

Köper Castellum

Under alla de åren som jag haft två lägenheter har jag medvetet valt att inte investera så mycket i fastighetsaktier. Jag ägde tidigare Castellum som jag alltid tyckt är ett bra bolag. Jag har följt Castellum under åren och tyckte det var jobbigt när jag såg hur kursen stack iväg och jag tänkte att jag kanske aldrig kommer kunna köpa in mig på någon rimlig nivå.  

Nu har jag sålt min uthyrningslägenhet och Castellum har tappat över 50 % i år. Ett utmärkt läge att börja köpa in sig. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så ser jag inte att börsen kommer vända upp i närtid utan fortsätter med att småköpa.

Inflationen kom in på 9,7 % på årsbasis och allt talar för att det blir en räntehöjning igen i nov/dec. Blir inte förvånad om den kommer in på 100 punkter igen. Sedan är det nog dags igen i mars. Det förutsätter jag att marknaden har inprisat men under början av nästa år borde vi börja se effekterna på företag. 

Det tar lite tid för räntehöjningarna att få effekt. Även för mig som har rörligt bolån kommer min räntehöjning först i december. Många privatpersoner och bostadsrättsföreningar har lån som är bundna på 1-3 år vilket borde innebära att det blir tuffare från nästa sommar när de första börjar löpa ut. 

Det tar mig återigen till Castellum som jag tror kommer få det tuffare under åren som kommer med bland annat höjda räntor. Jag är däremot övertygad om att man kommer ta sig igenom även denna nedgång och när det vänder ser jag gärna att jag byggt upp en stabil position. Jag tar sikte på ett slutmål på åtminstone 1 500 aktier. 

4 kommentarer:

  1. Ja Castellum känn som ett givet köp, den är prisad som konkursmässig. Visst, de kanske får det lite tuffare och marginalerna sjunker, men nån måtta får det vara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, marginalerna blir nog tuffare för många framöver men jag tror man klarar det. Bra läge att komma in på något rimliga nivåer.

      Radera
  2. Tankar också Cast. Har 1200 st nu och siktar nog mot 2000 st inom 3 år. Blir nog där jag investerar mest förutom Globala indexfonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en utmärkt plan. Blir kanon att öka på på dessa nivåer.

      Radera