måndag 24 januari 2022

Köper i nedgången

Portföljen och börsen generellt har surnat och mina tre miljoner är numera långt borta. Har tappat 200 000 kr på cirka två veckor. Har inte reagerat mycket på det även om jag såg fram emot att kunna bli private banking kund inom kort. Nu får det vänta och med nuvarande sparnivåer lär det dröja innan jag är där igen.

Som en liten bonus hade jag i alla fall lite likvider kvar på kontot och istället för att vänta med att pricka någon botten slog jag till på några köp.

50 st Investor

20 st Essity

32 st Altria Group

Investor som för övrigt höjde sin utdelning med 14 % till 4 kr per aktie ser jag som ett långsiktigt stabilt köp. Eftersom jag under hösten gick in med mycket i "förhoppningsbolaget?" Minesto så känns det bra att återgå till några stabila köp. Troligtvis fortsätter jag så under året med de tusenlappar jag kan avvara. 

Årets första köp är därmed avklarade och nu väntar rapportsäsongen. Det nya året är igång på riktigt.

4 kommentarer:

  1. Jag har också köpt en hel del Investor nu. Börjar väga väldigt tungt i portföljen! Jag köpte även lite Nibe på 91 kr/aktie.

    Det vänder alltid uppåt igen, förr eller senare :-)

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollade upp och för min del så utgör Investor ca 10 % av portföljen. Det tycker jag inte är så farligt och jag skulle nog kunna ha något mer men beror lite på vilken strategi man utgår ifrån.

      Det blir nog ett bra köp på några års sikt. Efter regn kommer solsken :)

      Radera
  2. Jag passade också på att doppa fötterna försiktigt idag. Har som alltid ingen brådska dock, och är alltid noga med att helt välja bort media när det skakar. Dvs så att mina tankar i möjlig mån styrs av analys istället för framdrivna känslor av rasrubriker.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har varit med ett tag så ett fall på 5-10 % är knappt ens värt att notera tycker jag. Det var nog klokt att doppa fötterna men vänta inte för länge bara :)

      Radera