måndag 23 juli 2018

Semester

Idag har min första semesterdag avverkats. Jag har rest hem och kommer spendera nästkommande veckor i Sverige. Även om jag varit hemma vid korta tillfällen tidigare blir detta första ordentliga semesterperioden på länge.

De senaste veckorna har varit väldigt tuffa. Arbetet har tagit ut sin rätt och semestern kunde inte komma mer lägligt. Efter några riktigt tuffa veckor när jag i princip jobbat till midnatt varje dag fick jag det tråkiga beskedet att min lön sänks med 4 500 kr efter skatt. Eller jag ska inte säga lön utan snarare ett av mina tillägg som jag har. Det är inte ens ett beslut som tas i Sverige så kan inte skylla på min arbetsgivare direkt. Nu går jag inte under för att gå miste om dessa pengar men det är ändå en rejäl minskad inkomst och så pass mycket så jag troligtvis kommer att behöva revidera mina sparmål.

Jag har försökt se över ekonomin ytterligare för att pressa utgifterna ytterligare men känner att jag i stort sett redan ligger så lågt det bara går. Jag kommer därmed inte köpa något onödigt eller åka iväg på något speciellt under mina semesterveckor så det inte går ytterligare pengar där. Det sänkte tyvärr glädjen med semestern något när man måste börja med att dra ner på sparmål.

Något jag verkligen känt efter att ha fått det här beskedet är hur taggad jag blir på att spara på som jag gör så man slipper bli bedrövad av såna här besked. Det gäller att kämpa vidare även vid bakslag.

Sedan har jag också bestämt mig för att försöka koppla bort portföljen i några veckor. Jag lyckades inte jättebra då jag loggade in 5-6 gånger på Avanza idag men jag tar nya tag imorgon. Det har inte hänt något alls sen jag slog till på lite aktier i början av månaden och jag tror jag avvaktar med mer köp tills efter semestern. Det kanske till och med är bra träning att kunna koppla bort några veckor.

Jag får se hur det går...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar