torsdag 5 juli 2018

Firar amerikanska nationaldagen

Igår firade jag amerikanska nationaldagen med amerikanska marinkåren, hamburgare, korv, budweiser och fyrverkerier. Det finns mycket jobbigt med amerikaner men att styra upp trevliga tillställningar får man ändå ge de rejält med cred för.

Som jag misstänkte skulle även Avanza fira nationaldagen med gratis courtage för amerikanska aktier idag då börsena höll stängt igår. Jag hade därför förberett med julis sparande och var redo vid öppning och firade rejält.

Jag slog till på Amazon, Nvidia, Merck & Co samt Proctor & Gamble. Blev köp för närmare 50 000 kr så nu har jag inte en krona kvar att investera under juli men det känns bra att ha sparat in på lite courtage.

Många är oroliga för handelskrig och det kanske hade varit bra att iakta försiktighet på börsen just nu. Jag själv ser däremot detta som lika mycket chans till lärdom som att sälja en aktie till förlust. Jag vill inte vara rädd för att köpa aktier. Eller för att citera amerikanarna "go big or go home".

2 kommentarer:

  1. Härligt med storstilat firande och rejäla inköp!

    Och de fyra bolagen kommer sannolikt vara stora och starka i väldigt många år framöver även om ett riktigt handelskrig bryter ut och världsekonomin påverkas. Och det är även svårt att veta hur länge den svenska kronan kommer vara svag. Och det finns ju heller ingen naturlag som säger att dollarn ska ner 10%. Därför tror jag det är klokt att fortsätta köpa de bolag man vill ha, och inte försöka tajma eventuella kommande förändringar i världsekonomin.

    MVH /GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så försöker jag tänka. Ingen aning hur länge dollarn är stark och jag kommer fortsätta handla varje månad i åtminstone 1,5 år till så jag vill inte börja få kalla fötter nu.

      Radera