måndag 10 juni 2024

Skatteåterbäring

Förra året sålde jag min lägenhet och gjorde en förlust på cirka 350 000 kr. Det var inte särskilt bra, jag hade otur/oskicklighet i att köpa den sju år tidigare när marknaden stod högt. Som lite tröst får man göra avdrag vid sådana förluster och jag fick tillbaka 55 000 kr i årets skatteåterbäring. 

Jag och min sambo sparar gemensamt numera men eftersom dessa kom från min gamla lägenhet som jag behövde sälja för att vi skulle kunna köpa ett gemensamt boende så går pengarna till mitt egna sparande. 55 000 kr fördes därför över till Avanza och plötsligt var jag lite närmare mitt slutmål. 

4 kommentarer:

  1. Usch, en rejäl förlust men en tröst att en rejäl summa återficks trots allt.
    Närmre din 5:a alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sved kan jag säga. Det är mycket pengar. Å andra sidan så fick vi nog huset som vi köpte något billigare så beror lite på hur man ser på det. Det är rätt nära nu. Upploppet på ett långt maraton :)

      Radera
  2. Hur gick det med portföljvärdet då? Varje gång jag gör en större överföring till Avanza, nu senast min slutlön om 55000 kr, då backar givetvis portföljvärdet med minst lika mycket några dagar senare. Senaste veckan har nog portföljvärdet backat med kanske 70000 kr. Det är väldigt pricksäkert faktiskt... :D Nu investerar jag för inkomst och bryr mig inte så mycket om portföljvärdet, men det är ganska märkligt faktiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värdet fluktuerar rätt mycket så är svårt att säga. Var lite nedgång förra veckan men nu är jag tillbaka. Ligger och skvalpar runt 4 850 000 kr. Låter ju rätt bra om det blir nedgång precis när man vill investera en större summa pengar :)

      Radera