tisdag 27 december 2022

Större köp i Handelsbanken

Det är dags för årets sista börsvecka och jag valde att inte ligga på latsidan. Jag gjorde ett något större köp i Handelsbanken. Jag köpte 900 aktier för strax under 106 kr styck. 

Jag är något bekymrad över många företags skuldsättning men Handelsbanken har sedan länge en mer försiktig inställning vilket jag gillar i dagens börsklimat. Jag är inte heller särskilt orolig för bankerna generellt eftersom de i mångt och mycket har blivit samhällsviktiga funktioner. 

Handelsbanken tjänade knappt 10 kr per aktie 2021 och man delade ut ungefär hälften på 5 kr per aktie i år. Om man kan bibehålla det har jag ökat min månadsinkomst med 375 kr efter dagens köp.

Efter köpet har jag nu 2 000 aktier i bolaget och planerar inte att öka mer i närtid. Detsamma gäller faktiskt för XACT Norden Högutdelande där jag också kommit upp i 2 000 andelar och där, jag åtminstone tillfälligt, känner mig nöjd.

Hoppas ni alla har haft en trevlig jul och får lugna mellandagar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar