måndag 26 september 2022

Omfördelar min buffert

Eftersom jag renoverat min uthyrningslägenhet under året och därmed haft ökade kostnader så valde jag att ha en större buffert än jag vanligtvis har. Det har känts tryggt när jag inte vetat vad alla kostnader kommer landa på och med min då låga lön och extra utgifter eftersom jag stod med två lägenheter. Nu ser läget väsentligt annorlunda ut. Jag har en sambo som jag delar utgifterna med och jag har precis fått en löneökning. Till det så har jag mindre utgifter när min uthyrningslägenhet inte längre står och tickar pengar.

Jag väljer därmed att minska min buffert från 150 000 kr till 50 000 kr. Jag tycker egentligen att 50 000 kr nästan är för mycket men det blir nog bra för en tid framöver. Dessutom har jag ett kreditkort med möjlighet att låna upp till 100 000 kr. Skulle en extrem situation uppstå och jag behöver nalla lite på krediten så kommer jag ha stora möjligheter att betala av det eftersom jag inte har så stora utgifter överlag.

Det gör att jag nu frigjort 100 000 kr och självklart sätts även dessa pengar in på Avanza för att pytsas in under kommande månaderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar