tisdag 14 december 2021

Sluthandlat i Minesto

Kursen i Minesto har i år varit en sorglig historia (-27 %). Jag började handla aktier under våren och har sedan fortsatt under resten av året. Tills idag då jag valde att göra mitt sista köp och äger numera 10 000 aktier. 

Minesto är inget bolag jag normalt köper och jag har svårt att förutspå om/när man kommer kunna börja tjäna pengar. 

Det är helt klart en spännande teknik och jag håller med företagets VD om att det ska ses som ett komplement till den omställning till grön energi som större delen av västvärlden försöker åstadkomma. 

Jag tänkte också att om jag nu ska satsa i ett företag så vill jag inte att det ska vara en alltför liten post. Nu tycker jag att innehavet är så pass stort att om kursen tar fart så kommer det märkas men det satsade kapitalet är i rimlig proportion till min portfölj (6 %) om det skiter sig. 

Jag har såklart mina skeptiska tankar, som jag tror det är bra att ha rent generellt. Jag kan inte hjälpa det men jag drar paralleller till företaget Pricer som jag för cirka 12 år sedan läste om i mitt aktieintresses barndom. Jag var helt övertygad om att de hade en produkt för framtiden. Vem går runt och sätter prislappar på varenda vara i en butik när man kan ha en person som sitter på ett kontor och bara uppdaterar priserna digitalt. 

Jag tyckte det då och jag tycker egentligen fortfarande att företaget borde göra succé. Kursen ser ni här nedan. Om du slog till vid börsintroduktionen får du nöja dig med en avkastning på cirka - 90 % på cirka 25 år.


Nu menar jag inte att jag likställer företaget Pricer med Minesto utan jag menar bara att man ska vara försiktig med företag som "borde bli bra". Jag tror på Minestos teknik och jag kan se ett framtidsscenario där man säljer/driver 10-20 stora kraftverksfarmer. Jag kan också se en teknik som aldrig riktigt får fart och där investeringarna uteblir och att jag om 5-10 år sitter och säger i stort sett samma sak. Nu borde tekniken vara redo. 

Jag är däremot beredd att låta min investering vara ifred och jag planerar inte att slänga ut den ur portföljen även om 2022 och 2023 skulle visa sig bli lika dåligt för kursen. Här gäller definitivt tålamod.

Nu får det bli att spana på mer utdelningsaktier framöver. 

6 kommentarer:

  1. Om man tittar historiskt så är det ofta ett riktigt dåligt tecken för bolaget om det är beroende av olika former av bidrag, eller liknande politiska åtgärder, för kommersialiseringens skull. Precis som mycket av den påstått gröna tekniken är. En annan sak att beakta är själva sektstämningen, där en objektiv analys och diskussion inte får ske enligt flocken. Exakt som det mesta som rör esg med andra ord.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att ett bra bolag bör klara sig på externa investerare och inte förlita sig på statliga bidrag. Men menar du att det är sektstämning i Minesto? Jag har läst flera objektiva analyser av Minesto där jag tycker man värderar olika risker sakligt. På placeras forum är det värre men inte så konstigt för där hänger många som har aktier i bolaget.

      Radera
    2. Nej, jag menade mer esg rent generellt. Det är ju ett område som i princip ingen vågar ifrågasätta utåt sett, av rädsla för att framstå i dålig dager i media. Det medför i sin tur att otrolig belopp kastas efter påstått gröna ting, gröna låns osv. En bubbla byggs upp. När det smäller vet inte jag och inte heller hur. Men att det är en enorm bubbla ser jag. Minesto specifikt kan jag inte.

      Radera
    3. Ja verkligen, men just nu ser jag inga tecken på att det skulle avta. Snarare ser jag att det ökar hos många företag. Jag tackar inte nej till lite statligt stöd i början av verksamheten men självklart är det lönsamhet utan stöd som kommer vara nyckeln till framgång.

      Radera
  2. Jag har under årens lopp följt en del projekt med vågkraft och tidvatten/ström projekt och är väl inte så imponerad utav det. Jag jobbar i dagsläget med utrustning på havsbotten för oljefält och med tanke på vilka kostnader det handlar om så fort att saker ska installeras på havsbotten och i kombination med hur otroligt mycket stryk som utrustningen måste tåla för att överleva i den aggresiva miljön så förstår jag inte hur det här ska kunna bli lönsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intressant input. Det här är det området jag själv är mest orolig för men jag har inte någon erfarenhet som du själv berättar om. Företaget själva meddelade nyligen att man planerar att eventuellt ta bort betongfundamenten som tidigare planerat och helt enkelt borra fast drakarna i havsbotten vilket skulle kapa kostnader.

      Underhållet av drakarna blir ju i dagsläget väldigt mycket spekulation. Jag läste att de förväntar sig ta upp drakarna en gång per år för underhåll. Huruvida det är möjligt har jag ingen aning om. Investeringen är ju helt klart en chansning på att flera saker ska lösas.

      Radera