torsdag 16 december 2021

Julstädat i väskan

Det blev inte någon jättestädning eftersom jag, trots vissa motgångar i år, är nöjd med min portfölj. Ett företag som inte alls gått som jag hoppats på är Millicom och nu var det dags att ta beslutet att sälja.

Det har blivit några rejäla minor under åren. H&M, GE, AT&T och nu Millicom. Totalt blev det under cirka tre år en avkastning på - 40 % eller ganska exakt - 40 000 kr. Jag vet inte om de kommer få ordning på företaget men jag har tröttnat på att höra om höga skulder och krisländer i Sydamerika.

Jag vet inte hur djup analys man ska ge sig på men just nu konstaterar jag bara att jag är glad att gå vidare. Kapitalet jag frigjorde skyfflade jag direkt in i två befintliga innehav, Skanska och Öresund. Det känns mycket bättre och ger dessutom något utökad utdelning under nästa år.

Det brukar ofta stå att småsparare har svårt att sälja innehav som går dåligt men det tycker jag inte stämmer på mig själv. Då har jag svårare att sälja en aktie som gått bra för att jag är orolig att missa mer uppgång. 

Sen kan man alltid gräma sig över att man skulle ha sålt tidigare eller inte ens köpt aktien överhuvudtaget men man får nog helt enkelt acceptera att det då och då inte blir som man hade hoppats på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar