onsdag 17 november 2021

Nytt delmål uppnått

I juni nådde portföljen 2,5 miljoner och nu efter fem långa månader passerade jag 2,75 miljoner. Det gick långsamt under sommarmånaderna men nu på hösten kunde jag både spara lite mer och portföljen har gått bra.

Jag har också sålt av SKF och köpte några fler aktier i Minesto. Jag gillar SKF och jag hoppas någon gång kunna köpa tillbaka samma antal aktier men just nu fick dom göra plats för annat. Det ska bli intressant att se om Minesto kan börja göra vinst inom de närmsta åren. Om de lyckas borde det finnas en bra uppsida i aktien. Men det får nog helt klart klassas som mitt mest riskfyllda innehav. 

Nästa delmål på tre miljoner blir lite extra eftersom det är ett nytt miljontal och det går att kvalificera sig för den mytomspunna uppgraderingen till private banking på Avanza. Tyvärr är det knappt så man sparar några pengar på det men det får ses mer som en symbolisk uppgradering.

Det känns hur som helst bra att kunna bocka av målet på 2,75 miljoner. Ett steg närmare slutmålet. 

4 kommentarer:

  1. Grattis, grattis. Min portfölj är inte riktigt där ännu. Tog just 2 miljoner, men med dagens takt är man ju där på nolltid. Här gott fort den senaste månaden.
    Känns inte som jag kan leva på 10 tkr per månad längre så behöver lite mer än 3 miljoner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack. Två miljoner är riktigt bra sparat det också och så länge det går framåt finns det inte mycket att klaga på. 10 tkr / mån är i minsta laget tycker jag. För egen del skulle jag teoretiskt klara mig på 15 tkr/ mån men en mer realistiskt summa skulle vara 20 tkr.

      Radera
  2. Roligt att du också äger Minesto! Det hade jag missat - välkommen in i klubben! Symboliskt fint att byta SKF mot Minesto. De har alla förutsättningar att bli nästa globala Göteborgsföretag.

    PB hos Avanza är inte så speciellt men du kan köpa poster strax under tusenlappen för 1 krona så du spar lite på marginalen. Om du däremot har hävstång eller vill använda deras bolån får du dramatiskt bättre ränta med PB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är spännande :) Hade inte tänkt på symboliken men jag gillar det. Handlar väldigt sällan för så små belopp. Jag är väldigt intresserad av bolånet men har många år kvar innan jag ens kommer ner till 60 % belåning.

      Hoppas på bättre tongångar för Minesto under nästa år. Har svårt att se att det blir ett lika dåligt år som 2021.

      Radera