lördag 11 juli 2020

Tillbaka på jobbet

Efter flera månader av osäkerhet är jag tillbaka i Afrika. Resan ner var minst sagt intressant med en massa strul med olika flygbolag, coronatester, obskyra registreringar och visum. När jag trodde allt var klart och det ända som återstod var att jag skulle igenom passkontrollen blev jag förflyttad till ett litet rum. Jag satt där ett tag innan jag förstod vad som hände. Det visade sig att jag satt i rummet för att bli deporterad. Allt slutade dock lyckligt och jag kunde efter några timmar lämna flygplatsen.

Det var blandade känslor att lämna Sverige givetvis men det känns bra att inte ha blivit av med jobbet. Läget är däremot rätt allvarligt och hur hösten utvecklar sig är det ingen som vet. Jag investerar därmed försiktigt just nu. Har även fått mindre i lön under min tid i Sverige och sätter av runt 10 000 kr i månaden till Avanza och lägger resten åt sidan just nu.

Något glädjande var det däremot att jag efter tre år äntligen lyckades få ner räntan på mitt bolån. Min nya ränta är 1,32 % vilket minskar mina ränteutgifter med över 900 kr i månaden. Det innebär också att det knappt blir någon skillnad om jag skulle flytta lånet till Avanza när jag når en belåningsgrad på 60 %. Mitt mål är fortfarande att flytta det dit men eftersom lägenheten har gått ner så mycket i värde så tar det 17 år med nuvarande amorteringstakt att nå det målet.

Nu avvaktar jag ytterligare någon månad för att få en bättre överblick av hösten men förhoppningsvis kan sparandet återupptas inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar