tisdag 21 augusti 2018

Bahnhof Q2

Som den börsguru jag är tänkte jag försöka mig på och skriva lite om Bahnhofs Q2 rapport som redovisades idag och jag tyckte det blev rätt intressant att följa.

Jag kan börja med att säga att jag följt Bahnhof rätt mycket senaste två veckorna just för att jag var intresserad av hur marknaden agerar strax innan rapporten. För drygt en vecka sedan köpte Öresund 900 000 aktier i företaget och aktien steg rätt rejält efter det. Sedan gick SvD Börsplus ut med att man halverade sitt innehav i Bahnhof inför rapporten på grund av ökad konkurrens från andra uppstickare. Samma dag sjönk kursen.

Sedan jag köpt Bahnhof för många år sedan har alltid kursen legat hyfsat still mellan rapporterna för att sedan öka rätt kraftigt direkt efter rapporten, som alltid visat bättre siffror. Detta var första gången jag sett kursen vara så volatil strax innan rapporten. 

Rapporten visade annars hyfsat bra siffror enligt mig själv. Omsättningen ökade med nästan 18 % för de första sex månaderna jämfört med förra året. Vinst per aktie steg till 0.6 jämfört med 0.5 föregående år. Man ökade också sina privatkunder med drygt 8 000 och passerade därmed 300 000 kunder.

Till det lite mer negativa så togs en hel del kostnader i samband med Bahnhofs äventyr i Portugal där man numera avslutat sin sejour. Kassaflödet minskade också med 4.8 miljoner under första halvåret vilket hänvisas till investeringar och årets utdelning till aktieägarna. Deras kassa ligger på 228 miljoner (185 miljoner).

Man tog också bort en mening om att man hade förhoppningar om att positivt överträffa förväntningarna för 2018 som var med i Q1.

En intressant aspekt är att man nu verkar gå vidare med dotterbolaget Elementica. För er som inte vet så är Elementica ett företag som konstruerar och driver datahallar. Utöver den vanliga försäljningen är affärsidén att sälja överskottsvärme till energibolag. Man avser att under hösten göra en notering på en publik handelsplats, vilket också innebär en nyemission i Elementica till ett värde av 400-500 miljoner. Bygglov finns och det ska redan finnas privata aktörer och företag som är redo att investera. Bahnhof äger drygt 70 % av företaget.

Min högst amatörmässiga slutsats. Marknaden hade nog förväntat sig mer med tanke på att man under Q1 sa att man hade förhoppningar att överträffa förväntningarna. En hel del kostnader visade sig under Q2 men som jag kan bedöma är tillfälliga. Man växer organiskt och ökar i kunder och ökar i vinst per aktie. Inget i rapporten gör att jag gör någon annan bedömning om företaget långsiktigt.

Aktien har backat rätt rejält och var ett tag ner 8-9 % men ligger i skrivande stund ner ca 3 %. Första gången som aktien backar vid en rapport som jag kan minnas men då ska man ta i beaktande att kursen gått upp mer än vanligt innan rapporten.

För egen del sitter jag still i båten och väntar med spänning på nästa rapport.

Uppdatering: SvD Börsplus säljer under dagen resten av sitt innehav. Aktien är numera ner ca 6 % för dagen.

2 kommentarer: