fredag 12 juli 2024

5 miljoner! Slutmålet nått!

En strålande sommardag mitt i semestern stegade portföljen över fem miljoner kronor. Äntligen! Som jag längtat. Jag såg det visserligen komma när börsen fortsatte tugga på men känslan är ändå enorm.

Att det blev just fem miljoner som jag satte som slutmål är såklart helt godtyckligt. Det är ingen magisk gräns som gör att jag kan sluta jobba eller liknande men målet med mitt sparande har hela tiden varit att få en känsla av ekonomisk trygghet.  Med 4 % regeln skulle jag kunna plocka ut cirka 13 000 kr / mån (efter ISK-skatt). Det är en ordentlig krockkudde för mitt framtida liv.

Från att jag började spara på Avanza 2013 så tog det mig strax under 12 år att spara ihop till fem miljoner. Det är smått otroligt när jag tänker tillbaka på det. Det är på slutet det tagit fart och i synnerhet sista året som sett en uppgång på en miljon. Jag har fyllt i värdet varje månad sedan start och här är min enkla graf som visar portföljens framfart.

Sedan ungefär ett år tillbaka sparar jag inte mer till portföljen. Jag och min sambo har köpt hus och vi sparar gemensamt för framtida projekt, resor m.m. 

Vad händer nu? Jag vet inte riktigt. Jag kommer inte ta ut några pengar från portföljen utan just nu får den ligga kvar som den är. Jag hade en idé att jag skulle vänta på att portföljen når 5,1 miljoner och då ta ut 100 000 kr och överraska min sambo med en resa eller liknande men jag vet inte.

Jag skulle också kunna sätta upp nya mål men vad det skulle vara har jag inte heller landat i. Skulle jag satsa på FIRE vill jag ha en ordentlig månadslön från portföljen. 

Jag känner mig rätt nöjd över att inte sätta något nytt mål. Jag hade ett mål att känna mig mer ekonomisk trygg och det kan jag ärligt säga att jag känner nu. Jag oroar mig inte över eventuella skador på huset eller att bilen ska gå sönder. Skulle jag förlora jobbet och hela min inkomst skulle det vara väldigt tråkigt men inte heller katastrof. 

Jag är väldigt glad att jag för många år sedan började spara och att jag hållit i det under alla år. Att jag inte gett upp trots många svårigheter. Nu är jag i mål och jag är väldigt lycklig. 

10 kommentarer:

  1. Stort grattis!
    Och jag håller med om att tryggheten som en hög med pengar ger är helt underbar.

    SvaraRadera
  2. Hatten av för dig, jäkligt bra kämpat!!!
    Njut av segern. Vi ses bland miljonerna.
    /K

    SvaraRadera
  3. Grattis och bra jobbat!! :-) Fortsatt lycka till framöver.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Slimis! Fortsatt lycka till för dig med!

      Radera
  4. 5 mkr så här en sommardag och dessutom en semesterdag! Det kan liksom inte bli eller kännas bättre. Bra jobbat och stort grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe jag kunde inte planerat det bättre själv :) Underbart!

      Radera
  5. Fantastiskt bra jobbat! Grattis!. Hur mycket har du ca sparat i månaden? Jag bestämde mig för ca 1 år sedan att påbörja en liknande resa men med ett kanske lite lägre mål än 5 miljoner.. Har kommit 13 månader nu på min res.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det är lite svårt att svara på. Det har fluktuerat väldigt mycket under åren eftersom jag jobbat utomlands vissa år. Men sedan 2010 har jag nog snittat runt 10-15 000 kr i månaden.

      Verkligen roligt att höra att du börjat din resa mot ett friare liv. Det bästa är att jämföra sig med sig själv och försöka få det lite bättre varje år.

      Radera