måndag 26 februari 2024

Överger Minesto

Det är med tungt hjärta jag överger Minesto. Jag köpte Minesto för fyra år sedan eftersom jag såg en stor potential i tekniken och att det låg i linje med vad marknaden behöver. 

Jag har blivit mer och mer tveksam, framförallt under de senaste månaderna. Sista veckorna har jag varit ännu mer orolig då jag tyckte mig se en onormalt positiv skönmålning av företaget själva. Det kändes uppenbart att man försökte frisera företaget innan en eventuell nyemission. 

Idag kom beskedet att man genomför nyemission och kursen har fallit med över 40 %. Jag själv har länge intalat mig att jag stannar tills jag det blir succé eller tills dess att företaget går i konkurs. Det är inte en bra egenskap hos en investerare att stanna kvar för en känsla. 

Jag valde därför att sälja idag med en brutal förlust efter fyra år. Mina 300 000 kr som jag investerat har reducerats till ca 50 000 kr. 

Jag var såklart medveten om de höga riskerna med ett bolag som inte går med vinst så jag är inte bitter. Jag tycker mest att det är synd att man inte fått igång försäljningen som jag hade hoppats på. 

Den största lärdomen jag drar från köpet är att det är bättre att gå in i ett företag i ett skede där man börjat tjäna pengar. Man kommer såklart missa en del av uppgången som kan ske innan men man minimerar risken.

Av precis den anledningen skulle jag kunna tänka mig att köpa in mig i företaget i framtiden om man får ordning på försäljningen. Det kanske var det beslutet jag skulle ha tagit för fyra år sedan. Att följa företaget från sidan tills dess att man ser stabila siffror. 

Nu är det som det är och jag får lära mig av detta. 

4 kommentarer:

  1. Beklagar, trist lärdom. Även jag har naturligtvis gått på minor under min tid på börsen med 80%-iga nedgångar. Men jag kör ju superdiversifierat så det påverkar inte stor andel av totalen. Låter i princip ingenting utgöra mer än 2,5% av totalen.

    Det blir indexliknande, inga stora upp- eller nedgångar. Mellanmjölk. Funkar för mig. Det är bara bryta ihop och komma igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit lärorikt att följa bolaget så som jag gjort under många år och jag har alltid varit medveten om den höga risken. När man väl får bita i det sura äpplet så svider det likväl.

      Håller på att styra om till mer index så blir mer mellanmjölk för mig också :)

      Radera
  2. Beklaga DTI, alltid trist med dessa minor och haverier... Tyvärr följer minor med på vägen. Extra trist dock när man varit så engagerad i ett bolag som du varit enligt vad jag förstått. För många bolag med ledningar som slösar med pengar o ska springa fort, för fort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte roligt när man får se sina sparade slantar försvinna bort. Sedan tycker jag inte Minesto har lurat marknaden på något sätt utan att det tydligen var svårare att sälja sin produkt än vad jag hade hoppats på. Kanske kan det lossna och det blir ett fantastiskt bolag men tills dess sitter jag på sidlinjen.

      Radera