tisdag 22 juni 2021

Köp, sälj och politik

Det blev en mindre omfördelning i portföljen förra veckan. AT&T fick lämna och likaså LTC. Båda har gått riktigt dåligt och det svider alltid att ta sådana beslut. AT&T hade fin direktavkastning men köp och sälj av Warner Media imponerar inte. Dessutom var de på gång att sänka utdelningen så jag bedömde att pengarna kan göra mer nytta någon annanstans. 

Oreganon, som var en avknoppning från Merck, såldes också.

För pengarna köptes följande:

Coca cola 23 st

Merck & Co 20 st

Microsoft 4 st

Johnson & Johnson 10 st

Procter & Gamble 13 st

WP Carey 20 st

Handelsbanken 113 st

Öresund 72 st

Xact Norden Högutdelande 100 st

Påfyllning i befintliga innehav alltså. Jag har lite tort krut kvar men avvaktar med köp ett tag till. Har spanat lite extra på Verizon, Apple och Lockheed Martin.

Den svenska politiken går också på högvarv och det är svårt att ha missat att Löfven föll i en misstroendeomröstning. 

Nu får vi se vilken väg Löfven väljer att ta. Avgår han och låter någon annan (Magdalena Andersson) ta över stafettpinnen eller kallar han till extraval. Jag har svårt att se att han skulle vilja kalla till extraval då de flesta opinionssiffror indikerar att den nuvarande regeringskonstellationen skulle få färre mandat. Å andra sidan tror jag han har svårt att avgå men det blir spännande att se vad det blir för beslut.

Så länge inte landet drivs emot mer kommunism och statlig påverkan blir jag nöjd. Det som pågår nu är bara käbbel men kommer att utkristallisera i vilken riktning det "riktiga" valet nästa år kommer att gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar