torsdag 17 september 2020

Slut på ketchup

Jag har försökt att följa min plan som går ut på att jag ser över och eventuellt säljer vissa innehav en gång per år, om inget extraordinärt inträffar dvs. Nu har jag följt Kraft Heinz kräftgång så länge att jag fick nog. Det hade gått så långt att jag blev irriterad på ketchupflaskan i kylskåpet. 

Sedan köp har aktien fallit 50 % och det måste nog vara mitt sämsta köp. Jag trodde Heinz ketchup var oerhört populär men deras övriga varor verkar vara skräp och jag har ingen aning om vad planen är framöver. 

Istället köpte jag Microsoft. Förhoppningsvis har det bolaget fortfarande en ljus framtid. Hoppas det går bra för företaget så jag inte blir irriterad när jag startar datorn varje morgon.



6 kommentarer:

  1. Troligtvis blir MS bättre men likväl säljer de en hel del rent skräp. Alltid buggar och bekymmer och irritationsmoment kring alla deras alster. Aldrig varit någon microsoft fan men tvingas använda deras skräp ändå. Aldrig förstått hur det kan gå så bra för det bolaget trots alla fadäser över åren. Ibm skapade microsoft genom ett korkat misstag som blev Gates lycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte heller MS. Framförallt på senare år när de börjat köra MS-konto m.m. Gillar inte Apple heller och se hur det har gått för dom. Det är uppenbarligen en affärsidé som den stora massan uppskattar. Kanske borde jag skaffa något mer företag inom IT men är inte så bra på vad som erbjuds.

      Radera
  2. Har inte följt Heinz så nära men har varit lite sugen ibland på att kolla in dem när Buffett är med i ägarlistan. Jag äter dock inte ketchup själv så har inte någon direkt relation till produkterna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så jag tänkte i början också. Det verkar som att "Kraft" segmentet agerar sänke. Skulle rekommendera att vänta med köp några år för att se om dom får ordning på företaget.

      Radera
  3. Hehe, jag gillar rubriken på inlägget ;). Och jag tror att det var klokt att riva det där plåstret.

    Aktiepappa – nya fräscha inlägg på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kan gå fel med världens godaste ketchup? En hel del tydligen :)

      Radera