måndag 26 augusti 2019

Dubbelt lån när du köper bostadsrätt

De allra flesta av oss behöver ta ett bolån när vi köper en bostadsrätt. Man behöver ha en kontantinsats på 15 % och även om vissa tar privatlån för att klara av insatsen tror jag de flesta som köper bostadsrätt faktiskt har kontantinsatsen. Antingen att de själva sparat eller att föräldrarna sparat åt dem. Sen sitter du där med ett lån på 85 % som ska betalas av under de nästkommande 40 åren om du amorterar på bra. 

Det många inte vet (förutom min trogna läsarskara givetvis) är att bostadsrättsföreningen i sin tur också har lån. För att veta hur mycket lån föreningen har på just din lägenhet kan du ta föreningens totala lån delat på antal m2 i föreningen och sen multiplicera det med hur många m2 din lägenhet är. 

Man brukar för enkelhetens skull räkna med att föreningen ska ligga mellan 0 - 12 000 per m2 och tumregeln är:

0 - 5 000  = Bra
5 000 - 10 000 = Ok
10 000 - = Dåligt

Min bostadsrätt har cirka 8 000 kr per m2 vilket innebär cirka en halv miljon för min lägenhet på 65 m2. Vad är det med det då?

Desto mer jag tänker på det desto mer bisarrt tycker jag fenomenet är. Vi tar lån på flera miljoner och sen har föreningen också lån. Köper du ett hus har du ju inte ett ytterligare lån.

När jag köpte min bostadsrätt för några år sedan hade jag den här diskussionen med mina föräldrar. De trodde inte det var sant att en förening som är ny har lån. De trodde att föreningen köper bostadsrätterna av byggnadsbolaget och sedan säljer de rätterna för att gå jämt ut. De nästkommande tio åren bygger föreningen upp en kassa för framtida utgifter. De trodde att vissa äldre föreningar kunde ha tagit lån för stora renoveringar som kommit plötsligt men inte annars.

Nu kan man ju först och främst konstatera att det är lite märkligt att mina föräldrar missat det här men allt eftersom åren går tycker jag hela systemet blir alltmer sjukt. Jag belånar mig upp över öronen och inte ens det räcker.

Min förening har cirka 30 miljoner i lån. Snitträntan ligger i dagsläget på strax över en procent. När räntan börjar gå upp stiger min ränta men även avgiften till föreningen kommer behöver höjas. Här tror jag vi har en tickande bomb i Sverige.

Personligen blir jag mer och mer skeptiskt till att bo i en bostadsrätt. Åtminstone i en med lån. Det jag framförallt tycker är jobbigt är att jag har väldigt lite möjlighet att påverka föreningen. Jag hade gått med i styrelsen om jag bott hemma men just nu är inte det möjligt. Men även om man är med i styrelsen är jag tveksam till att andra har samma inställning till förenings pengar som jag.

Det är som att en del av "min" ekonomi är utanför min kontroll. Ett tillstånd jag inte känner mig bekväm med.

13 kommentarer:

  1. Visst är det lite skumt. Jag tycker helt klart att konceptet med ägarlägenheter är mer "fair", vi får se hur det kommer slå framöver här i Sverige.

    De flesta föreningar, min inkluderad, har ofta en större del av bolånen bundna för att kunna ha en mer "långsiktig kontroll" på lånen. Onödigt kan man tycka, man borde kunna planera utefter låg ränta nu och högre på sikt också, men hur som helst så är det ofta så. Inte alltid dock, så visst kan vissa föreningar få problem om räntan plötsligt stiger och man inte har avsatt medel till den typen av ökade kostnader. Så då kan det, som du säger, bli både höjda bolånekostnader och höjd avgift. Mindre kul :-(.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägarlägenheter vet jag inte så mycket om om jag ska vara helt ärlig. kan knappt minnas att jag sett någon till salu men helt klart ett alternativ att titta på.

      Det är just för att de är bundna som jag tror det blir svårt för folk att se den direkta kopplingen. Räntan går upp under några år och det märks inte alls men när lånen börjar omförhandlas då smäller det till.

      Radera
  2. Ja, och tänk då på länder som Sverige, där politikerna spenderar andras pengar som aldrig förr. Skulle pengarna ta slut är det väl bara att höja skatterna och ta mer lån liksom och sedan dela ut pengarna till vad som helst, så vad är problemet? Ja, kollektiv ekonomi är ett gissel utan framtid.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är minst sagt något som skapar magsår. Jag är övertygad om att någon gång kommer lånefesten ta slut. Då väntar ett stålbad för alla oss som varit emot det vare sig vi vill eller inte.

      Radera
  3. När jag pratar med folk så verkar de inte förstå vad en bostadsrätt är.
    Många tror att de köper en lägenhet. Men vad man gör är att man köper "aktier" (andelar) i ett bolag med bolagsformen Ekonomisk förening.
    Dessa andelar ger dig rätten att få låna en viss lägenhet, därav namnet bostadsrätt.
    Skllnaden mot ett aktiebolag är att en ekonomisk förening inte drivs i vinstsyfte, utan att det skall komma andelsägarna till del. (nästan som ett REIT-bolag) Din utdelning blir en lägre månadsavgift.
    Men precis som vilken investering som helst i ett bolag, så måste man granska balansräkningen noga. Skuldsättningsgraden kan vara olika hög i jämförbara bolag.
    Jag själv föredrar att äga min fastighet. Då har jag 100% av aktierna i "mig själv AB".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt och bra beskrivet. Det är det jag ställer mig emot. Föreningen ska drivas så det kommer medlemmarna till gagn. Man delar på kostnader för underhåll etc. Istället sitter jag och betalar en stor del av min avgift till att betala föreningens lån.

      Så snart jag har möjlighet kommer jag definitivt börja titta på alternativ till bostadsrätt. Måste kännas mycket bättre att äga och vara ansvarig för sitt boende 100 %.

      Radera
  4. Klokt inlägg och bra att du uppmärksammar detta. Jag betalar hellre mer med högre eget lån för en bostadsrätt i en förening med låg belåning, låg månadsavgift och sund ekonomi än att köpa nytt med hög belåning i föreningen. Det är ju inte heller självklart att man kan få med sig föreningens styrelse på att amortera ned lånen eftersom många BR-innehavare ofta hellre tar en låg avgift idag än en ännu lägre avgift i framtiden (delvis eftersom de har alltför stor tilltro till att bostadens värde obönhörligt måste öka i framtiden varför de inte tror att det lönar sig att amortera).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hade jag också gjort. Det som är konstigt tycker jag är att det är standard att ha lån. Det borde vara en sista utväg om olyckan är framme.

      Radera
  5. Hej den tysta investeraren. Själv ser jag många fördelar att bo i en bostadsrätt om den är välskött. Vi har en bra förening med bra ekonomi. Det bor mest pensionärer här så det är en otroligt lugn förening. Vår familj betalar 3785 kr i månaden för 89m2. I detta ingår Comhems tv utbud, värme, vatten, en försäkring mot vatten skador, sophämtning samt diverse tjänster från riksbyggen. Förutom detta säts en liten summa av till en inre reperations fond. Varje månad amorterar även föreningen en liten del av min lägenhets skuld. Denna amortering som föreningen gör får man även tids nog dra av när lägenheten säljs. Dvs du kan dra av denna summa från vinsten du gör. Förutom detta har lägenheten iallafall ökat med 200 % i värde sedan 2014. Detta tack vare att jag köpte lägenheten i bra tid samt renoverat den lite själv i kombination med sjunkande räntor. Idag är jag riktigt nöjd med mitt boende och tacksam att jag kan bo så billigt. Eftersom jag sålde av aktier när jag köpte lägenheten har jag ingen skuld på den heller. Annars hade det vart dyrare att bo här. Framöver ser jag lägre ränta på de lån föreningen har. Något som de flesta föreningar här i Sverige kan ta del av pga sjunkande räntor. Vi har även bundit lånen på olika bindningstider. På så sätt kommer det ta flera år innan en högre framtida ränta skulle slå igenom. Jag tror inte man behöver oroa sig alldeles för mycket för föreningens skulder om inte bostadsrätt föreningen misskött sig. Närmaste tiden lär istället lånekostnaden sjunka.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt det du skriver håller jag med om och idén är bra. Jag vet också om att man kan amortera det föreningen amorterat. Men det är just amorteringen. Du har i din avgift en utgift som bara går till ränta på bostadsrättsförenings lån.

      De flesta föreningar jag tittar på har eller är på gång att träffa botten med sina räntor på de olika lånen. Nu tror jag inte att det kommer krisa närmsta året men när räntorna väl börjar gå upp och många bostadsrättsinnehavare sitter med en kalkyl på att de ska klara en ränta på 5 % så har de inte räknat med att föreningens lån också stiger.

      Radera
  6. Hallå! Har varit aktiv i de flesta roller i en bostadsrätt och ja tyvärr är det lite skrämmande. Detta särskilt i föreningar där styrelsen fyllts av personer med lite Lyxfällan varning, pengar används till vad nu majoriteten vill och låna är ju billigt så varför inte lägga om asfalten eller renovera fullt fungerande tvättstugor inkl ypperliga torkrum så att det ser fräschare ut... Ah de gamla fönsterna byggda av virkeskvalitet som knappt finns att få tag på idag ska väl ändå bytas ut, det blir så mycket bättre ju... Släng skitet o köp nytt fräscht... Den gamla tidens pragmatik, sparsamhet, flit o förstånd har snart helt lämnat föreningarna. Inte kan väl varje trappa skotta, nej vi hyr in någon... Sbc tar runt 7000kr för att tillgodose en årsmötesordförande, detta brukade förr alltid skötas gratis av någon i föreningen. Idag tror de flesta bostadsrättsinnehavare att de bor i en hyresrätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis den uppfattningen jag har om en förening. Att det ska ändras saker för det behöver vara nytt och fräscht m.m. Det är skrämmande. Har länge funderat på att starta en egen bostadsrättsförening där man kan ta tillvara på möjligheten att dela saker men givetvis styr man den med sin egna ekonomiska järnhand. Förslagsvis är man president permanent.

      Radera