tisdag 20 augusti 2019

Bahnhof Q2

Jag gör inte någon större utläggning men kan konstatera att Bahnhof redovisar högre nettoomsättning jämfört med fjolårets Q2 till 312 miljoner (276). Resultat före skatt blev 30 miljoner (29).

Resultat efter skatt 24 miljoner kronor (23). Resultat per aktie låg kvar på samma nivå som fjolårets 0,22 kronor.

Bahnhof har fått 22 000 nya kunder under 2019 och man fortsätter därmed att öka med cirka 10 000 kunder per kvartal.

Man har valt att använda en del av kassan till investeringar i molntjänster vilket kan bli intressant. Bahnhof har även ökat priserna för deras tjänster vilket man tror kommer ge effekt under andra halvan av året. Elmentica projektet rör sig framåt i snigelfart och jag har inga stora förhoppningar om det den närmsta tiden.

Bahnhof fortsätter att vara ett stabilt företag och jag är nöjd över rapporten. Jag ser Bahnhof som mer av en tillväxtaktie men man delar ut mellan 25-50 % av vinsten vilket för mig ger en lagom balans. På nuvarande kurs ligger direktavkastningen på cirka 2,5 %.

2 kommentarer:

  1. De sände ju också signaler om att marginalerna ska återhämta sig. Och om de säger det, då tror jag faktiskt de kommer att leverera på den saken.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också. Fortsätter utvecklingen så här i Q3 och Q4 tycker jag kursen borde börja klättra. Det ser ljust ut framöver.

      Radera