onsdag 23 maj 2018

Mina nya innehav

Under månaden har några nya innehav införskaffats. Det är helt enligt plan och jag siktar på att utöka mina befintliga amerikanska innehav under året. Jag försöker blanda de klassiska företagen inom industri och produktion med företag jag tror på i den nya it-eran. Jag har eventuellt något mer företag på ingående men det kan dröja också. Jag är framförallt ute efter ett till energibolag (tillsammans med Brookfield RP) helst i Europa och sedan vill jag komplettera med ett försäkringsbolag. Har några på span men har ingen brådska.

Alphabet Inc Class C
Alphabet består av flera företag varav det mest kända får man ändå säga är google. För mig är detta ett företag likt Amazon. Man har gjort väldigt mycket rätt på sista tiden och jag vill vara med. Google använder jag varenda dag och nyligen hörde jag att google börjat avskeda matematiker för algoritmen google anbänder var fulländad. Istället anställer man nu istället lingvister för att maximera sökmotorn. Huruvida det är sant eller inte låter jag vara osagt. Vad jag däremot tror på är att företaget har ett väldigt stort försprång gentemot konkurenterna.

Alphabet betalar ingen utdelning.

Merck & Co
Ett annat stort amerikanskt företag som arbetar inom läkemdelesindustrin. Det är avknoppat från det tyska företaget Merck redan år 1891. Det är på ett sätt likt Johnson & Johnson men Merck & Co är mer inriktade på läkemedel. Jag hade Astra Zeneca tidigare och detta känns som en bra exponering inom läkemdelsbranschen.

Merck & Co delar ut 1,92 USD per år vilket motsvarar 3.2 % direkatvkastning på dagens kurs om 58 USD per aktie.

NVIDIA
Ytterligare ett teknikföretag och kursen har stigit rejält sista tiden. Kanske är dumt att investera då men jag försöker som sagt blanda min portfölj med klassiska företag och denna typ av företag som verkligen tjänar på "datoriseringen" (vet inte om det är ett ord ens). NVIDIA gör grafikkort och chip m.m. Bland annat gör man chippen i många av de datorer som letar/gräver/skapar bitcions. Nu är bitcions eller andra kryptovalutor inget jag vill satsa pengar på men chip i datorer lär öka i framtiden.

NVIDIA delar ut 0,6 USD per år vilket motsvarar 0,25 % direktavkastning på dagens kurs om 242 USD per aktie. NVIDIA är inget bolag jag köper för direktavkastningen skull utan bygger mer på min tro om att framtiden består av datorer (chip) överallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar