torsdag 24 maj 2018

General Electric sjönk som en sten

Igår tappade General Electric lite drygt 7 % och fortsatte sin kräftgång. Anledningen var att VDn John Flannery meddelade att man inte räknar med någon vinsttillväxt under 2018. Han trodde även att området gasturbiner inte kommer se någon vidare bra utvekling förens 2020. Det har dykt upp farhågor om att GE kommer behöva kapa utdelningen ytterligare 2019 på vilket Flannery svarade "vi får se". Vinstprognosen för 2018 kvarstår dock på 1.00 - 1.07 USD per aktie. Nedan ser ni utveckligen för GE de senaste tre åren. Ingen munter syns precis.




Redan när jag köpte GE visste jag att de hade problem. Det var en stor anledning till att jag köpte. Jag hoppades på att få in en gigant till ett bra pris. Kursen var ner 40 % sen köp för cirka två månader sedan. Mycket berodde på att styrelsen beslutade om minskad utdelning. Sedan dess har kursen återhämtat sig något. För övrigt är försäljningen som syns på bilden enbart en teknikalitet då jag köpte i fel konto.

Jag har velat öka mitt innehav ända sedan jag köpte i höstas men det dröjde tills nyligen då jag i början av maj köpte ytterligare 50 aktier i bolaget. Det var ju dumt så här i efterhand givetvis men faktum är att jag fortfarande är positiv till företaget. Att de är nere i en djup svaka är inget att hymla om. Kan GE få ordning på skutan så kan det bli en fin uppgång. Efter gårdagens besked kommer det nog däremot dröja och jag avvaktar därför med fortsatta köp. Men beroende på hur kursen utvecklar sig kan det nog bli att jag ökar ytterligare under hösten eller slutet av året.

Mitt totala innehav är i skrivande stund 161 aktier. Efter gårdagens ras så ligger jag ca 25 % minus vilket motsvarar ca 6 500 kr. Inte så farligt när allt kommer omkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar