fredag 30 september 2022

Jag har blivit private banking kund

Efter att jag satt in nytt kapital kom jag en bit över tre miljoner och passade på att ringa Avanza och frågade om jag kunde bli private banking kund. Absolut sa Avanza och idag kan jag titulera mig som det det formellt. 

Det är ju ett lite kul mål i sig men under årens lopp så har det visat sig att det knappt spelar någon roll alls. 

  • Det är något bättre courtage om man gör väldigt små köp.
  • Om man har under 50 % belåning på sin bostad kan man få ett relativt billigt bolån (2,64 % för närvarande).
Utöver ovanstående hävdar man att man får något snabbare hjälp. Under mina tio år som kund har jag nog aldrig hört av mig till kundtjänst så kommer inte märka någon skillnad.

Hade jag fått ge ett tips till Avanza hade jag skapat flera olika förmånsnivåer. Vid vissa nivåer får man t.ex billigare courtage, billigare boränta eller en gratis prenumeration på en tidning. Antar att man bedömt att det blir för krångligt kanske men för mig hade det varit en uppskattad förbättring.

Eftersom jag inte är i närheten av att vara nere på 50 % belåning på min bostad får jag nöja mig med att jag numera kan handla upp till 1000 kr istället för 600 kr och enbart betala 1 kr i courtage.

Utöver det så är det mer en positiv känsla av att jag släppts in i Avanzas finrum. Däremot så surar börsen vidare så hur länge jag får vara i finrummet återstår att se. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar