tisdag 4 oktober 2022

Tankar om börshösten

När min övriga livssituation lugnat ner sig något är det dags att åter rikta tankarna mot börsen. Jag har hela tiden legat fullinvesterad och som så många andra så har portföljen sjunkit som en sten. Efter lägenhetsförsäljningen så har jag däremot cirka 250 000 kr att investera och jag kommer att ha möjlighet att spara ytterligare under de kommande månaderna. Det gör att jag funderat en del på hur jag bör agera i detta läget. 

Om man ska lyssna på experterna så kan man aldrig veta hur börsen kommer gå och därför ska alla pengar snarast möjligt in på börsen. 

Jag har ingen examen i nationalekonomi men jag kan inte låta bli att dra vissa slutsatser om det rådande marknadsläget. För mig är det tydligt att ekonomin under många år har gått på högvarv på grund av lånade pengar. Världens riksbanker är nu överens om att nu är det dags att betala notan genom att höja räntan för att kyla ner ekonomin för att få bukt med inflationen. 

Det pågår diskussioner hur mycket man kan höja räntorna innan ekonomin drabbas alltför hårt. Var den gränsen går överlämnar jag till mer lärda personer men det spelar inte så stor roll. Slutar man höja räntan för att rädda ekonomin kommer inflationen ligga kvar på alldeles för höga nivåer vilket är väldigt dåligt i ett längre perspektiv. 

Alltså lutar det mot en markant högre ränta eller ihållande hög inflation. Att folk förstår att räntan kommer gå upp tror jag är klart men jag tror många inte förstår att den ska upp en bra bit till. 

Nyligen berättade en kollega för mig om vad som hände när han skulle sälja sitt hus. Ett par hade lagt ett bud som han hade accepterat. Precis i det läget så höjdes styrräntan med 100 punkter och köparen avbröt då köpet med hänvisningen till att det nu skulle bli för dyrt med lånet. Att ett par som står beredda att köpa ett hus för cirka fyra miljoner inte har tagit höjd för högre räntor är för mig fullständigt ofattbart. 

Många människor verkar leva väldigt kortsiktigt och det ska bli intressant att se var vi hamnar.

Det är min väldigt förenklade bild på nuläget och det är det jag utgår ifrån när jag lägger min strategi för hösten/vintern.

Jag väljer därför att inte gå in med allt kapital på en gång utan jag kommer avvakta för att se hur marknaden påverkas av det vi har framför oss. Jag kommer däremot göra småköp här och där så länge vi ligger på dessa nivåer. 

Allt behöver inte vara nattsvart och det är inte säkert att börsen kommer gå ner mycket mer. Jag tror däremot inte vi kommer se någon långvarig rekyl uppåt så som det ser ut idag.

5 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att folk lever konstigt, med alldeles för lite marginaler. Däremot skulle jag inte vara så tvärsäker på att räntorna kommer fortsätta upp länge till. Det kan bli så, men det kan lika gärna bli så att det finansiella systemet brakar ihop inom kort under pressen av stigande räntor och då kommer världens centralbanker vända kappan efter vinden snabbare än du anar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihet, det var det som inlägget syftade på. Att om inte räntorna fortsätter höjas kommer vi stå inför en hög inflation och det är inte alls bra. Jag är däremot positiv till börsen på längre sikt men kortsiktigt vill jag se hur ekonomin utvecklar sig.

      Radera
    2. Förlåt jag läste dåligt, det stod ju faktiskt ELLER. Nåväl jag tror det lutar åt inflation ett bra tag till.

      Radera
  2. Själv tycker jag det är lite lustigt hur gemene man nu plötsligt blivit makroekonomer och siar om hur räntan eller inflationen måste gå, för att därefter basera aktieköp och annat på detta. Något de påstådda experterna så länge visat sig helt oförmögna till. Men visst, lycka till med dylika spekulationer.
    Eller så kan man fortsätta som vanligt, dvs köpa bra bolag till prisvärda nivåer och somna om.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det roliga med att investera om man inte får dra slutsatser om det ekonomiska klimatet ibland :) Jag är lite trött på att höra att man aldrig kan säga någonting om ekonomin. Det faller sig såklart naturligt att man aldrig kan veta något men att säga att det inte är normalt att ha nollränta i en massa år och att det bör ge konsekvenser ser jag inte direkt som en kioskvältare.

      Radera