fredag 23 september 2022

Lägenheten såld

Äntligen har jag lyckats sälja min uthyrningslägenhet!

Jag köpte lägenheten 2010. Jag flyttade ut 2013 men valde att behålla lägenheten för att ha den som ett investeringsprojekt. Planen var att hyra ut den några år och tjäna några tusen varje månad och förhoppningsvis se en värdeuppgång. Jag var väldigt nära att sälja den 2017 men efter att ha fått erbjudande om att arbeta utomlands valde jag att behålla den och fortsätta med uthyrningen.

I februari i år sa jag upp uthyrningskontraktet och började renovera i mitten på mars. Jag har målat tak, väggar, lister och fogat alla kanter man kan tänka. Jag har ordnat duschväggar och installerat en ny toalettstol. Jag har även rivit det gamla köket och köpte ett nytt från IKEA som jag byggde ihop. Sedan satte jag upp nya eluttag och drog vissa nya kablar för lampor.

Det jag behövde hjälp med var installation av ugn och spis och förändring av proppskåpet. Sedan anlitade jag en stylist och mäklarfirma som gjorde själva försäljningen. 

Det har tagit mycket tid men jag har samtidigt lärt mig otroligt mycket. Det är fantastiskt vad mycket bra information det finns på internet och jag har alltid försökt avsluta kvällarna med att titta på morgondagens projekt. 

De sista två månaderna har det inte varit så mycket arbete för mig utan då har mäklaren fått göra sitt. Det har märkts att marknaden är väldigt orolig. Det har legat flera identiska lägenheter ute som inte blivit sålda. Både mäklaren och elektrikern påtalade att det var ett imponerande jobb jag gjort vilket kändes väldigt bra. Även köparen sa specifikt att han valde min lägenhet för att han såg att jag renoverat snyggt och inte struntat i detaljer. Han var själv hantverkare. 

Det negativa är såklart att jag inte fick exakt vad jag hade hoppats på. Det såldes en helt orenoverad lägenhet för 100 000 kr under vad jag fick. Jag har lagt ungefär 80 000 kr på renoveringen. Så efter skatt blev det cirka 15 000 kr extra för allt jobb. Helt klart inte värt det från ett strikt ekonomiskt perspektiv men det var också omöjligt att veta innan jag började och jag hade rätt otur med tajmingen på försäljningen. Överlag har uthyrningen ändå varit en succé.

Nedan har jag räknat ihop hur varje år har gått. Det var lite dyrare i uppstarten och jag upptäckte redan efter första året att jag kunde ta ut en något högre hyra. Därefter följer en stadig ökning av vinsten vilket framförallt beror på att föreningen sänkte avgiften under flera år och jag amorterade allteftersom bort mitt bolån. 

2014: + 16 750 kr

2015: + 27 675 kr

2016: + 34 120 kr

2017: + 40 400 kr

2018: + 42 500 kr

2019: + 44 100 kr

2020: + 45 200 kr

2021: + 45 200 kr

Totalt 296 000 kr eller 37 000 kr/ år eller 3080 kr/ månad. Dessa pengar har jag givetvis nyinvesterat under årens lopp. Utöver det fick jag ut cirka 740 000 kr för lägenheten där cirka 300 000 kr är vinst efter skatt, renovering, mäklararvode och styling. 

Jag har satt in 140 000 kr på Avanza och resterande 600 000 sätter jag in på en räntekonto tillsvidare då jag funderar på ett nytt projekt. I ljuset av de rådande räntehöjningarna kanske det ändå blir så att jag väljer att inte satsa på mitt nya projekt utan amorterar/investerar istället. 

Då var sagan om min uthyrningslägenhet avslutad. Det blev 13 år tillslut och även om det kändes lite konstigt att sälja den så kändes det samtidigt som helt rätt beslut.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar