torsdag 27 september 2018

"O"politiska tjänstemän

Jag har inte kommenterat valet ännu och tänker avvakta med det tills regeringsbildningen är klar. Nu gäller det något annat, dock inom samma sfär.

Om någon har missat så har 261 opolitiska tjänstemän lämnat in en skrivelse till regeringskansliets förvaltningschef om hur de ska agera om det blir regeringsskifte.

Det finns artiklar på om detta på flera nyhetssajter men jag föredrar GP som du kan läsa i sin helhet här.

Jag har tidigare beskrivit min arbetsplats på ett liknande sätt. Jag håller mig däremot väldigt ofta i skinnet när jag skriver något politiskt då jag uppriktigt är rädd för repressalier om min anonymitet skulle upphöra av någon anledning. Jag arbetar alltså i eller i nära anslutning till regeringskansliet och jag arbetar väldigt nära med både politiskt tillsatta personer respektive opolitiska tjänstemän.

Jag är väldigt noga med att inte blanda in min egen politiska uppfattning i min arbetsutövning. Det gäller däremot inte det stora flertalet anställda. Att denna skrivelse skickas in i detta politiska läge, från framförallt många högt uppsatta chefer, är inte alls förvånande. För mig cementerar det bara en bild som jag i praktiken redan sett, nämligen att opolitiska tjänstemän är tillsatta för att de har en viss politisk åsikt och inte för sin kompetens.

Jag ryser av vetskapen att myndigheter bedrivs på detta sättet, det gäller givetvis majoriteten av alla svenska myndigheter. I artikeln beskrivs det som en vänstervåg som går igenom universitetsvärlden där många ofta välutbildade tjänstemän anställs ifrån. Jag skulle vilja lägga till större delen av media i denna härva.

Att arbeta för en politisk tillsatt chef (regering) kräver att man kan skilja på vad man har rätt att göra som opolitisk tjänsteman. Gillar man inte den politiken som förs har man vart 4e år möjligheten att rösta. Kan man inte hantera detta kan man avgå.

Jag skulle kunna diskutera detta på ett djupare plan men just nu vill jag bara uppmärksamma min läsarskara om hur det ser ut i Sverige 2018.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det här låter helt galet. Man undrar ju om det är sant?! Om de inte tycker att väljarnas värdegrund passar in i deras egna värdegrund så är det väl bara att säga upp sig från jobbet på regeringskansliet? Svårare än så är det ju inte.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i allra högsta grad sant. Man kan tycka att det inte är svårare än så men det är alltså 261 personer inom regeringskansliet som inte förstår detta. För mig är det skrämmande och gäller givetvis inte enbart regeringskansliet.

      Radera