fredag 12 april 2024

Nytt delmål uppnått!

Efter försäljningen av Minesto så finns det inget sänke i portföljen och börsen överlag har gått starkt i år. Portföljen har således också tagit ny mark och för första gången har jag nu kommit upp i 4,5 miljoner!

Jag nysparar ingenting till portföljen just nu så det känns verkligen bra att se hur det växer. Slutmålet är fortfarande 5 miljoner så får se när jag kan nå dit. Jag tror fortfarande att det är ett bra tag kvar. 

Just idag behöver jag inte tänka på slutmålet utan får fira det här delmålet. 

I övrigt har jag fortsatt handla indexfonder och relativt snart borde jag vara fullinvesterad igen. Sedan verkar våren snart komma så det ser ut att bli ett trevligt år. 

7 kommentarer:

  1. Stort grattis till delmålet. Då är du ju snart i mål. En halv mille kommer du att uppnå innan året är slut om det fortsätter att pumpa på så här. Vad händer sedan? Vad är planen? Är det exit från arbetsmarknaden eller hur går tankarna?
    God avkastning på dig, hoppas du når målet snart.
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Att uppnå målet innan årsskiftet är något optimistiskt men visst, fortsätter det så här så är ju inget omöjligt :)

      Min ambition har alltid varit att känna mig ekonomiskt trygg och därför satte jag upp målet på fem miljoner. Eftersom jag vill känna mig ekonomisk trygg skulle jag behöva avsevärt mer kapital för att göra en exit.

      Det beror lite på livet i övrigt också. Har inte tänkt så konkret ännu. Får nå målet först så får jag fundera vidare sen :)

      Radera
  2. gött! Bra beslut. Spännande med lite osäkerhet i livet så att man inte blir helt förtöjd. Jag var även inne 2020 året när börsen startade om men jag for ut ur Minesto lika snabbt en stund efter toppen den 4:e december 2020 till 8 december 2020 så tappade nog hoppet rätt snabbt i aktien... i efterhand ett bra beslut men svårt att alla ens beslut blir just sådana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja helt klart ett spännande företag men blev en investeringskatastrof. Man får försöka lära av misstagen och gå vidare.

      Radera
    2. Jag undrade hela tiden varför de inte löst en rotationsgrejen med kabeln. Den slingrar ju runt sig själv på botten. Att den kan köra runt i en åtta förstod jag men det kändes nära för krash hela tiden och inga förklaringar har kommit angående detta någonsin. Det är ju grunden i funktionen av elalstrandet. Jag har dock haft andra aktier som jag gått bett på så jag är inte fullkomlig.

      Jag tar det numera försiktigare och går långsamt in i aktier indirekt och sedan i små små poster som jag köper minst en vecka ifrån varandra. Det är svårt att hålla sig för att trycka på köpknappen och för säljknappen är det tvärtom, man är redo men kommer inte till skott alltid... en del av vårt mänskliga aktiebeteende som är så roligt att fundera över. Att göra tvärtom så går det bättre är en rolig tanke som kanske till och med är sann.

      Radera
  3. Grattis! 4.5 mkr är stort, minns när jag nådde denan summa. Då började alltsammans kännas på riktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Intressant, jag har inte helt fått känslan ännu. Det är bara siffror på en skärm men försöker ofta tänka på att det börjar bli en bra summa pengar.

      Radera