torsdag 21 mars 2024

En månad utan Minesto

Veckorna tickar på och det har nu gått en månad sedan jag sålde mitt innehav i Minesto. Jag har fortsatt följt bolaget på daglig basis. Nu sitter jag på sidan och ser att hade jag legat kvar hade jag tappat ytterligare 20 %. Det kändes som jag knappt hade några pengar kvar men det var ändå cirka 90 000 kr som låg i Minesto när jag sålde. Det hade varit närmare 70 000 idag. 

Jag hoppas fortfarande att de får igång försäljningen och då kan jag hoppa på igen men vill se mer konkret. Läser också på forum att väldigt många säger "jag går ner med skeppet" eller "jag ser pengarna redan som förlorade". Väldigt märkliga investeringsfilosofier. 

Det positiva är ändå att övriga portföljen tuggar på och har passerat 4,4 miljoner. Samtliga mina tråkiga innehav, Swedbank, HSB, Investor och Bahnhof har alla gått bra. 

Jag fortsätter också köpa indexfonder. Det har tagit något längre tid än jag hade tänkt. De svenska fonderna har jag handlat färdigt i och har cirka 500 000 kr i SEB indexnära och 250 000 kr i Avanza zero. 

Jag fortsätter nu med ETFer med USA index.

Annars försöker jag vänta in våren. Snön verkar inte vilja ge med sig riktigt ännu men det kan inte vara långt kvar nu.

5 kommentarer:

  1. Ja Minesto verkar ju knappast rosat marknaden, tyvärr. Alltid trist när saker, investeringar, inte går som önskat. Det gör ont... Det bästa är väl helt enkelt bara att glömma och gå vidare. Övertygad om att både ETF:er och Indexfonder inte kommer gå lika bra framöver som historiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får försöka glömma och gå vidare. Varför tror du på sämre tider för indexfonder?

      Radera
    2. Massor med kapital slussas in utan tanke, det har gått bra hittills men på sikt tror jag att modellen är dålig.

      Radera
    3. Mm det är intressant och har reflekterat i liknande banor. Det borde vara allra värst för fonder som exkluderar vissa aktier (ESG t.ex.).

      Radera
    4. Så är det nog eftersom bortsortering sker helt baserat på märkliga mätetal, se bara på Avanza USA där Nvidia sorterades bort!... Eller på många fonder som sorterat bort de flesta försvarsaktier o.s.v.

      Radera