torsdag 1 juni 2023

Dubblar innehavet i Microsoft

Jag har legat på latsidan när det kommer till aktieköp senaste tiden. Jag har visserligen småköpt i några befintliga innehav men idag slog jag till ordentligt när jag köpte 35 aktier i Microsoft och dubblade därmed mitt innehav. 

Jag har egentligen velat öka under lång tid men när kursen och dollarn stuckit iväg så har jag tvekat. Sedan kom jag på det gamla talesättet "buy quality cry once". Dessutom vill jag få in lite mer teknik i portföljen. 

Utdelningen är 0,8 % på dagens kurs och om man enbart tittar på utdelningen så tar det mig knappast närmare någon tidig pension men hoppas såklart på en trevlig kursutveckling de närmaste 10-20 åren. 

Eftersom jag fortfarande sitter på en del likvider letar jag vidare efter köplägen. 

2 kommentarer:

  1. Önskar att jag i alla fall kunde gilla Microsofts produkter men det enda det bolaget sysslat med under alla mina år i yrkeslivet är att göra allt mer korkat. Office365 är en monumental katastrof att arbeta med och sedan ribbon-menyerna infördes är det mest rappakalja i alla deras skräpprogram. Jag inser att bolaget kommer att gå hyfsat bra framöver också men egentligen borde de inte kunna göra det... DA på 0.8% avskräcker dock rejält också vilket ännu hindrat mig ifrån att köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så insatt i produkterna mer än att de finns i var och varannan dator. Jag själv tycker att apples produkter är dyra och okompatibla men andra verkar gilla det och företaget går urstarkt. Jag tänker liknande med Microsoft. Sedan ser jag alltid högre risk med teknikföretag men framtiden ligger helt klart i den riktningen så något teknikbolag behöver man ha tycker jag.

      Radera