lördag 26 januari 2019

Pengar gör en lycklig

Under hela min uppväxt, och än idag, har jag hört personer som säger att pengar inte gör en lycklig. Jag håller verkligen inte med.

Idag vaknade jag upp med kraftig huvudvärk. Självförvållat eftersom jag drack för mycket vin igår. När jag ligger och våndas över min förkärlek för den röda drycken bryts tanken snabbt av att jag kommer på att jag är miljonär och min ekonomiska odyssé som är i full gång så fylls jag av lycka. Jag kan sitta och titta på mitt Excelark och bara känna glädje. Jag kände samma sak när jag var sjuk i höstas och allt känns tungt. Då kan jag bara gå in i tankarna och finna ro.

Det kanske låter tragiskt men jag känner att den som myntade uttrycket att pengar inte gör en lycklig borde sitta inlåst. Ja visst, det kan säkert stämma att om du har en miljard så gör det inte så stor skillnad om du får 20 miljoner till men det är irrelevant för oss vanliga människor.

Sen stämmer det säkert inte på alla men det vet man ju inte förrän man har försökt. Det är rätt synd att det finns en sådant stort motstånd till sparande. Då menar jag inte de ekonomiska fördelarna utan de mentala. Jag mår rätt dåligt över att jag köpte en dyr lägenhet och att jag har ett stort bolån. Men för varje månad som går och min passiva inkomst ökar sakta men säkert så mår jag bättre och bättre.

Jag kan bara drömma om hur det är att känna sig helt ekonomisk fri men jag antar att det är som min glädje nu fast på steroider. 

Om någon läsare som av någon anledning inte sparar och har lyckats hitta hit kan jag bara säga som så. Vetskapen om ekonomisk trygghet ger synnerligen mer glädje än alla onödiga köp av nya prylar.

Trevlig helg på er! 

4 kommentarer:

  1. Skön vetskap som du beskriver på ett skönt och målande sätt. Känner inte riktigt att jag är där än men stretar på allt jag kan för att kunna känna mig helt lugn och trygg :).

    Du får gärna lägga till min blogg i din lista så att v i kan följas åt på resan. Jag tog och gjorde detsamma nu med din.

    mvh,
    10årsplanen
    https://10arsplanen.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sakta men säkert bara :) Tack för det. Vad roligt ska följa dig framöver.

      Radera
  2. Ja du, hur många äktenskap har tex inte kraschat pga gräl om just ekonomin? Jag känner igen mig i dina tankar, jag känner också glädje över det jag åstadkommit och det faktum att ekonomin inte är ett stort orosmoment. Jag kan njuta även över tex den där fina bilen jag ser, som jag skulle kunna betala kontant, men helt enkelt valt bort då det inte ger mig något.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog alldeles för många. Kan hålla med om det med. Att man kan bli glad av enbart vetskapen att man kan köpa något. För mig har det nog gått så långt att jag faktiskt skulle må dåligt om jag köpte något dyrt. Mår ju redan dåligt över min dyra lägenhet och då brukar ändå inte en lägenhet vara kapitalförstörelse på lång sikt.

      Radera