måndag 21 januari 2019

Lite köp i godisbutiken

Som jag skrev i början av månaden så kickstartade jag året med att köpa fler aktier i SKF och Investor.

Idag kände jag mig som en liten pojke som fått 100 kr av mormor för att köpa godis för. Med rejält med kassa sprang jag runt i butiken (Avanza) och ville ha allt jag tittade på. Jag hade lagt en hel drös med godis på disken innan butiken ens hade öppnat. 

Det rasslade till och godispåsen bestod i dag av ytterligare några aktier i SKF men även i Handelsbanken, Swedbank, Accando, Sandvik och till och med några aktier i Coca Cola för lite utdelning i min KF.

Jag valde även att ta in Kinnevik i portföljen. Kinnevik är ett investmentbolag som inriktar sig på att investera i nya digitala handelsbolag som t.ex Zalando som säkert alla känner till. Aktien har gått kräftgång sen just Zalando började tappa mark och aktien har tappat 25-30 % under föregående år. Jag hoppas och tror att Kinnevik kan vända på skutan men det kanske kan dröja så det är absolut inget säkert fall. Nu köpte jag enbart en liten position (50 st) men planen är att öka så småningom.

Jag vill gärna få in lite mer investmentbolag så jag får ytterligare lite riskspridning. Jag har för avsikt att ta in ett till investmentbolag framöver.

Sandvik meddelade idag att man höjer utdelningen från 3,50 kr till 4,25. En höjning med 21 %! Riktigt trevligt. Nu har jag inte så många aktier i Sandvik och direktavkastningen uppgår till 3 % om man räknar på efter höjningen. Men trevliga nyheter ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar