onsdag 7 november 2018

Skatt - ISK

När året börjar närma sig sitt slut är det dags att börja fundera på hur mycket skatt jag kommer behöva betala på mitt sparande. Det är ganska lätt att räkna på. Jag börjar med att ta fram månadsrapporterna för mitt ISK på Avanza. De går att hitta under Mina sidor - Deklaration & kontobesked - kontobesked. I mitt fall ser det ut på följande vis.

31 december 272 862 kr
31 mars 331 935 kr
30 juni 454 649 kr
30 september 526 444 kr

Därefter söker jag på insättningar & uttag under transaktioner på mitt ISK. Hittills i år har jag satt in 220 000 kr. Jag kommer troligtvis sätta in ca 20 000 kr till innan årsskiftet vilket gör att jag landar på 240 000 kr totalt under året.

Allt detta slås sedan samman (1 825 890) och delas på fyra = 456 472. Vilket då utgör mitt kapitalunderlag.

Kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan föregående år (0,49 %) + 1 %.

456 472 * 0,0149 = 6 801 kr vilket motsvarar min schablonintäkt.

Schablonintäkten beskattas därefter med 30 %. 6 801 * 0,3 = 2 040 kr.

Skatten på min ISK kommer alltså landa på ca 2 040 kr.

Jag uppskattar att min utdelning för 2018 kommer uppgå till ca 19 000 kr vilket skulle innebära att jag betalar 10,7 % skatt på mina utdelningar under 2018.

Eftersom jag aldrig har tänkt ta ut mitt kapital är eventuell kursuppgång i praktiken ointressant. Att enbart betala ca 10 % är ju givetvis bättre än 30 % på ett vanligt aktiekonto men risken är inte obefintlig. Utdelningarna kan sjunka men skatten är fortfarande densamma. Statslåneräntan kommer sannolikt öka under de närmsta åren vilket ökar skatten.

Jag föredrar ISK men är inte lika såld som många andra verkar vara. Jag har funderingar på att flytta över vissa innehav till en vanlig aktiedepå. Företag som Assa Abloy och SCA med cirka 1,5 - 2 % direktavkastning känns inte alltid motiverat. Är det någon läsare som har några tankar kring detta?

8 kommentarer:

  1. Jag vet bara att skatter hamnar långt upp i maslowpyramiden för investerande:
    https://keiththomson.ca/pyramid-investment-success/

    Själv behöver jag nog fortfarande fokusera på beteende-delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra bild den har jag inte sett förut. Kan hålla med om innehållet. Till skillnad från Maslows behovstrappa så tycker jag man kan jobba med de olika nivåerna parallellt även om jag samtidigt håller med om att beteende t.ex. väger mycket tyngre än skatter och avgifter.

      Radera
  2. Jag har själv en mix av skatteupplägg. Delvis beroende på helt olika strategier. Men även för att de innehav jag vet att jag vill inneha 15-20+ år, som tex Investment AB Spiltan, faktiskt passar bättre i vanlig depå (dvs skattefritt under lång tid av tillväxt). Att de ligger där är även psykologiskt viktigt, det tvingar mig att inte sälja eftersom det blir hög skatt endast då.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är något liknande jag överväger. Jag är även lite orolig för om man ämnar ändra ISK ytterligare. Det jag framförallt vill ha är en förutsägbarhet (så gott det går), inte att klåfingriga politiker är inne och petar i allt.

      Radera
  3. Blev drygt tvåtusen kronor för mig också i kapitalskatt i år för aktierna.

    Också omprövat ISK något. För utdelningsaktier tycker jag det är kanon men Minesto hade med facit i hand varit häftigt att äga på vanligt Aktiekonto samtidigt hade jag inte kunnat handla lika aktivt i aktien då.

    Skillnaden i skatt är inte så stor så jag tycker vis av gamla K4-blanketter fortfarande att tiden jag spar på att slippa deklarera varje försäljning överväger risken att jag får betala mer skatt under vissa förutsättningar på ett ISK än ett aktiekonto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du även utdelningsaktier med 1,5 % direktavkastning passar i en ISK?

      Det är en bra poäng med att det kan vara värt att slippa deklarera och försöka planera avdrag vid förluster varje år.

      Radera
    2. Beror på investeringsfilosofi, många gör det men jag tycker att en så låg DA kan vara en indikator på att företaget är högt värderad och att framtida vinster och utdelningar redan är inprisade för en överskådlig framtid. Jag har som grundregel att mina aktier ska ge minst 3% DA. Har gjort några undantag när det gällt aktier med mycket stabil DA och utdelningstillväxt som handlas till lägre nivåer (på rak arm J&J, SWECO, Tomra, Xylem där de förra nog redan är förbi 3% DA).

      Radera
    3. Håller med om att man kan gå lite lägre än 3 % i vissa fall. Jag har ju valt att köpa några företag utan DA men där är intentionen att sälja och förhoppningsvis ta hem en vinst. Jag kanske får tänka om och renodla portföljen lite.

      Radera