torsdag 4 oktober 2018

Köpte Swedbank

Jag hade planer på att egentligen öka i Swedbank under vintern varpå planen för denna månad var att först och främst lägga vantarna på lite mer Investor. Nu blev det däremot en mindre bankkris igår. Huruvida det faktiskt faller inom definitionen för kris orkar jag inte gå in på djupare just nu. Aktien föll 5-6 % igår och har inlett ca 2 % ner idag också så jag tog tillfället i akt och köpte med hopp om att det inte är något som allvarligt försämrar Swedbanks intjäningsförmåga i det långa loppet.

Det blev 98 aktier för 202,50 kr. Totalt 19 845 + 39 kr courtage. Med en bibehållen utdelning 2019 blir det en årlig ökning på 1 247 kr vilket motsvarar en direktavkastning på 6,4 %.

Pengarna försvinner fort när man har roligt.

4 kommentarer:

  1. Gjorde tvärtom. Sålde ut Swedbank och köpte mer Investor. Ingen rök utan eld tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se vem av oss som gjorde rätt. Jag tycker ofta sånt här blåser över rätt snabbt. Har dom gjort något blir det lite kursfall ett tag och böter sen tickar det på igen. Har man tur blåser det över på någon månad. Blir intressant att följa.

      Radera
  2. Jag har köpt mer nu, de är ju ännu billigare än förra veckan :D
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag är det ännu billigare. Jag väntar nog någon vecka till men kan också tänka mig att köpa mer.

      Radera