måndag 25 juni 2018

Fundering

Är medveten om att alla inte följer VM men för de som gör det och har ett politiskt intresse så inträffade en väldigt intressant grej igår och jag kan inte låta bli att skriva några rader om det. 

I slutminuterna av matchen mot Tyskland orsakade Jimmy Durmaz en frispark som sedan ledde till att tyskarna ordnade 2-1. Jimmy Durmaz fick då utstå kritik på sociala medier. Kritiken var givetvis berättigad men personer började även med rasistiska påhopp och hotade honom och hans familj. Oerhört tråkigt enligt mig eftersom det tar bort kritiken mot hans väldigt dåliga insatts. Skämt åsido.

Detta är givetvis helt oacceptabelt och landslagsledningen beslutade därför att igår inför presskåren hålla ett tal där man lyfter frågan om att man inte accepterar rasism och hot. Jag satt och funderade på detta länge igår kväll och nu kanske jag får ett helt gäng emot mig men jag vill vara tydlig med att följande är enbart en fundering.

Jag har ingen aning om hur många det var på sociala medier som drog rasistkortet än mindre hotade honom men ska vi gissa på 5? 10? 50? 100? låt oss ta den högsta siffran. Att det finns 100 idioter ute i landet förvånar mig inte ett dugg. Hela samhället består ju av idioter på alla möjliga plan. Det som fascinerar mig är det faktum att man väljer att göra en stor grej av att några idioter sitter och skriver på sociala medier.

För en tid sedan så var det en debatt i SVT om bilbränder i förorter. Det hade visat en film om det och personen ansvarig för detta ville visa allmänheten vad som pågick. Hans motpart i programmet hävdade då att man genom att lyfta frågan förstärker stereotypen av förorten. De menade att de allra flesta i förorterna inte bränner bilar. Att man lyfter frågan skapar alltså ytterligare problem.

Borde det inte med samma logik gälla denna typ av frågor också? Förstärker man inte invandrares, eller personer med utländsk bakgrund, bild av att Sverige är fullt av rasister genom att visa att det förekommer?

Om logiken stämmer, vem beslutar då vilka frågor som är värda att lyfta och vilka som förstärker stereotyper?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar