tisdag 14 november 2017

General Electric

General Electric bestämde igår att halvera sin utdelning framöver till 0.48 $ per aktie (0.12 $/kvartal). Detta var tråkiga nyheter och jag hade faktiskt hoppats på att de skulle behålla utdelningen men så blev alltså inte fallet. Det var däremot inte på något sätt oväntat. GE har haft problem länge och nye CEO John Flannery gör vad han kan för att få ordning på företaget.

Aktiekursen, som under hela året fallit, sjönk ytterligare drygt 7 % igår på beskedet.
















Utöver att GE halverar utdelningen fortsätter man att sälja av delar som inte hör till kärnverksamheten. Det gäller bland annat deras fastighetsportfölj, köksutrustningsförsäljning, mediautbud (tv-kanaler), vissa delar av vattenverksamheten, "electrical equipment" och glödlampdelen. Sedan 2015 pågår också stora neddragningar inom GE capital som sålt av många delar av sin verksamhet. ABB förvärvade också tidigare i år GE industrial solutions.

Kärnverksamheten är fortfarande: aviation, transportation, healthcare, automation and controls samt energy connections. Detta är anledningen till varför jag köpte GE från första början. Det är dessa områden jag tror på i framtiden. Jag tror GE kommer fortsätta ha det tufft 1-2 år framöver men jag är fortfarande optimistiskt till företaget och kommer att öka mitt innehav framöver. I och med halveringen av utdelningen under åtminstone 2018 så känner jag däremot inte längre samma stress utan kommer öka i lagom tempo.

Några initiala rapporter jag läst var positiva till att utdelningen halverades då pengarna kan användas till investeringar istället. Den som lever får se.

För övrigt går inte mycket min väg just nu och portföljen lyser rött mest varenda dag så håll er borta från mina fallande knivar så ska ni nog klara er därute i den ekonomiska djungeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar