onsdag 6 juli 2022

Köper aktier istället för bil del 2

Juni gick oerhört fort. Jag behövde åka iväg på en hel del resor i arbetet och på helgerna var det full fokus på lägenhetsrenovering. Eftersom min arbetssituation fortfarande är osäker har jag ställt upp på att jobba mycket under sommaren men två veckors semester har jag ändå lyckats få till. En av semesterveckorna har jag tänkt försöka "göra klart" i lägenheten. Även om det är en del kvar börjar jag se slutet och min förhoppning är att allt ska vara klart om en dryg månad. 

Börsen har fortsatt varit sur och som jag berättade i ett tidigare inlägg under våren hade jag sparat 200 000 kr för att köpa bil när jag flyttade hem. Den första halvan handlade jag upp i mars och nu har jag fört över del två. Jag kommer köpa lite spridda skurar under de nästkommande veckorna men inriktning är precis som förut någorlunda stabila företag. Jag fortsätter därför att köpa Bilia (för att få lite bilkoppling), SKF, Swedbank och XACT Norden Högutdelande.

Jag tycker det finns många spännande köplägen och jag skulle gärna suttit på mer kassa. Börjar vi se nedgångar på - 30 % från toppen skulle jag överväga att börja belåna lite smått. Jag tror framförallt på att köpa brett vid tider likt denna. Många bolag ser jag mycket risk i och om detta utvecklar sig till den nedgång som jag befarar så kommer många bolag helt enkelt gå i konkurs. Det är helt naturligt och är en del av samhällsekonomin. 

För egen del så är det på kort sikt fortsatt mycket jobb och stress men om stjärnorna står rätt så väntar flera positiva nyheter inom en inte alltför avlägsen framtid. Tills dess får börsen gärna surna vidare så det finns spännande köplägen även under hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar