måndag 20 september 2021

Portföljen ner men lyckat arbitrage

Det går inte särskilt bra just nu. Börsen är något sur men många av mina största innehav har gått ner ett tag nu. Nu var det visserligen rätt höga värderingar på många så det kanske var rimligt ändå. Ett tapp på cirka 150 000 kr på 1-2 veckor. Som tur är, är känslan av tappet något i stil med "Aa okey, synd". Jag ligger alltså inte sömnlös utan fortsätter mitt månadssparande som vanligt. 

Något som jag däremot låg sömnlös över i natt var arbitrageläget i Investor som hade uppstått. Jag satt redo vid öppningen idag och sålde hela mitt innehav i Investor A och köpte tillbaka Investor B för 1,1 kr billigare. 

Eftersom börsen öppnade nedåt gick en tanke genom mig att jag borde avvakta och köpa Investor B när den gått ner lite. Jag kom dock snabbt på mig själv och insåg att då håller jag helt plötsligt inte på med en arbitrageaffär utan mer spekulation i nedgång. Något som inte alls var syftet så jag avslutade affären kvickt. Minus courtaget blev vinsten hela 1 640 kr. Snacka om härlig känsla!

5 kommentarer:

  1. 1640 kr låter fint! Gjorde själv detsamma i Investor :)

    SvaraRadera
  2. Hej Tysta investeraren. Grattis till en fin affär. Sett att fler lyckats med detta i Investor och det glädjer mig att fler ser möjligheter i dessa kortsiktiga affärer. Förstår själv fortsatt inte varför Handelsbanken B ska kosta så mycket mer än A aktien. Men jag tror detta kommer ändras på sikt och någon gång kommer vi se en dyrare Än aktie igen. Fortsatt lycka till med dina kortsiktiga affärer framöver :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja affären i Investor blev väldigt lyckad. Jag ska fortsätta hålla utkik för att se om jag hittar fler möjligheter. Just Handelsbanken tycker jag det ofta är en stor diff på men jag vet inte varför.

      Radera