söndag 11 april 2021

Har Avanzas private banking spelat ut sin roll?

Jag har väldigt länge drömt om den där tre miljoners gränsen på Avanza. Att kunna titulera sig som private banking kund är inte fy skam. Den stora glädjen har däremot varit de synergieffekter som mer kapital leder till. Man får bättre förmåner och kan således spara ännu mer. 

Häromdagen satt jag och tittade igenom de förmåner man får. Du får bland annat ett billigare courtage. De flesta av oss småsparare skulle jag tro använder PB mini som ger ett courtage på 0,15 %. 

Lever du som mig, utan att ännu vara private banking kund, får du samma pris om du sparar ihop ca 15 000 - 46 000 kr och sedan köper aktier.

Handlar du för något större summor får du 0,055 % till skillnad från 0,069 %. Ett köp för 120 000 kr kostar 83 kronor i courtage med Avanza medium och 66 kr med private banking. Det är några kronor men det är sällan jag gör affärer med sådana summor. 

Det stora dragplåstret har istället varit bolånet som jag själv har haft mina ögon på under lång tid. Här tycker jag dock att Avanza har tappat sin konkurrenskraft. 

I dagsläget får du 0,99 % om du har en belåningsgrad på max 50 % (när man öppnar för nya ansökningar). Har du noll kr på Avanza och en belåning på 60 % får du 1,04 %.

Med ett lån på två miljoner sparar du ungefär 80 kr i månaden men då måste du som sagt punga upp med 10 % till.

Nu skjuter jag höftskott hejvilt i bloggsparandets heliga kyrka men jag vill påstå att om man är intresserad av att maxa sitt kapital så är det idag ingen god affär att amortera mer än nödvändigt. Är man ung så är det helt enkelt inte värt att amortera ned till 50 % belåning. De som har uppnått 50 % belåning eller lägre är personer som sett värdet på bostaden stiga eller så har man prioriterat känslan av att vara lågt belånad. 

På Hypoteket bank t.ex. får du 1,07 % ränta och då behöver du bara komma ned till 65 % belåning. För mig blir 15 % mer belåning cirka 375 000 kr. För den summan betalar jag alltså 25 kr/månaden mer än om jag siktar in mig på Avanzas bolån. Hur gärna jag än skulle vilja amortera så kan jag inte motivera att amortera ytterligare 375 000 kr för att spara 25 kr/ månaden (18 kr efter ränteavdrag). 

Hade jag suttit i Avanzas ledning hade jag infört mer förmåner men också fler "nivåer". En liten räntesänkning på bolånet för varje miljon t.ex. 

Det ska bli kul att nå tre miljoner men jag får krasst inse att något mer än känslan och några sparade kronor vid stora köp blir det inte. 

8 kommentarer:

  1. Det du beskriver visar på hur rakt igenom felaktiga incitament bankers ledning har idag? Säkerhet i form av låg belåningsgrad har blivit något man som bankman helst bör bortse helt och hållet ifrån när det gäller de risker och priser man sätter. Det är återigen som på 90-talet, dvs det är enbart volym som räknas så gasen i botten nu bara. Centralbankerna tar ju ända hand om alla problem liksom. Men det är du själv so får bonusen väl innan problemen synas.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli intressant att se om räntorna går upp efter den expansiva penningpolitik som förs. Med en ränta på bostadslån på 4-5 % så blir det andra bullar. Centralbankerna eldar på. Jag är övertygad om att de flesta bankerna kommer bli räddade om det skulle bli problem.

      Radera
  2. Hejsan DTI!
    Jag kan delvis tycka att Avanzas PB borde uppgraderas för precis som du konstaterat känns det inte som att det ger värst mycket. För nån månad sen införde de ett "super" superlån med, om jag minns rätt, ränta på 0.8%. För att få detta krävs tyvärr hela 10.0 mkr i kapital vilket är en enormt mycket större summa än PB's 3.0 mkr... Vad som däremot är superbra med PB som jag upplevt det är att vid telefonsamtal kopplas jag fram i stort sett direkt till bra och trevlig hjälp och jag tror definitivt att PB statusen ge en snabbare respons.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Spara tre miljoner för att få någon minuts snabbare service" - låter inte som fantastiskt säljargument för de flesta situationer. Kan ju tycka att fler fördelar borde till bordet, å lägre låneränta är ju alltid bra.

      Radera
    2. Hej Kalkyl! Jag har nog aldrig ring Avanza. Knappt skickat något mail heller för den delen. Det är såklart trevligt om man får snabbare svar men jag tänker snarare ekonomiska incitament. Ja, det är ett ganska rejält hopp där från tre till tio miljoner :)

      Radera
  3. Jag klickade på "ansök till PB" för flera veckor sen, har inte hört ett knyst från Avanza än, vilket är lite tråkigt. Det finns ett telefonnummer också, men varför ska jag ringa och prata med någon, känns meningslöst när de även har en knapp "kontakta mig". För oss finns det väl inga direkta fördelar med PB, då vi handlar för småsummor (5-7000 kr) och bolånet är inte tillräckligt fördelaktigt för att motivera ett byte från LF där vi är guldkunder med 20% rabatt på alla försäkringar, noll avgifter på bankkort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej snålgrisen! Det låter inte alls särskilt smidigt. Nej, jag tycker nog att de skulle kunna steppa upp några nivåer med sina förmåner. Antar att de har en sådan stor del av marknaden redan så det inte är värt det.

      Radera
  4. Det är fler fördelar att vara PB hos t ex Carnegie som är husbank för fler emissioner där deras PB-kunder står först i kön vid nyemissioner, vilket definitivt inte är fallet när Avanza agerar ”husbank”/rådgivare vid emissioner... Avanza missgynnar istället sina PB-kunder vid nyemissioner som t ex Iduns emission nyligen.

    SvaraRadera