onsdag 12 augusti 2020

Milstolpe uppnådd

Idag hände det äntligen. Något jag kanske inte varit jättetydlig med här på bloggen. Men för första gången så är min portfölj värd mer än mitt bolån. 

Efter lite nysparande och uppgång klättrade portföljen över 1 791 000 kr vilket innebär att jag skulle kunna amortera hela mitt bolån på 1 790 000 kr. Även om jag inte har för avsikt att amortera något så känns det ändå oerhört bra på något sätt. 

Att ta bolånet tog några minuter medan det tog cirka 10 år att spara till samma summa i portföljen. Om jag hade kunnat gå tillbaka till när jag tog lånet hade jag aldrig köpt en sån dyr lägenhet men nu är det som det är. Jag njuter av faktumet att jag aldrig kommer ha lika mycket lån som jag har nu. Varje månad amorterar jag några tusen och portföljen växer sig allt större. 

Det finns nu en annan milstolpe som hägrar och det är runt 1,9 miljoner då jag teoretiskt skulle kunna bli helt skuldfri eftersom jag har ett studielån också. Det borde inte vara alltför avlägset. Det gäller att glädjas åt dessa milstolpar under resans gång. Det må ta tid, med det är möjligt. 

11 kommentarer:

  1. Hej Tysta investeraren.

    Får gratulera till den nya milstolpen. Måste kännas fantastiskt att kunna amortera av ett så stort lån. Jag sålde ju själv av aktier 2014 för att betala familjens nuvarande boende kontant. I samma veva amorterade jag även av mitt studielån. Enda till i år har jag vart skuldfri men har nu lite portfölj belåning. Tids nog når säkert även du både ett skuldfritt boende samt en rejäl portfölj. I för sig bryr de flesta inte om att amortera av sitt bolån nuförtiden. Men jag kan säga att det är skönt att slippa vara beroende av banken för något bolån. Fortsatt lycka till med ditt sparande.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis,
      Tack. Riktigt imponerande att du är helt obelånad, det förstår jag känns väldigt bra. I nuvarande amorteringstakt är jag obelånad ungefär när jag fyller 86. Känns lite segt helt klart.

      Radera
  2. Grattis!

    Nådde det målet förra året (1,5 MSEK för både bolån och portfölj), så vet hur det känns, men gjorde heller inget åt saken.

    Har också studielån och jag skulle precis kunna betala av båda lånen och bli skuldfri för första gången sedan 1989...

    Men skulle då också bli helt utan aktier. Utan skulder skulle sparutrymmet öka med 2-3000 kr vilket känns för lite då lånen är så "billiga".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Känner precis likadant. Jag skulle kunna lägga undan 5 000 kr mer till portföljen om jag betalade av men 3 000 kr är amortering och på de 2 000 kr i ränta är det ränteavdrag så känns inte motiverat just nu.

      Radera
  3. Jag betalade av det sista av mitt studielån i år och kan hålla med om att det var en rätt skön känsla att slippa det där oket så att säga. Trots att det var ett väldigt förmånligt lån. Men i övrigt har jag kvar ett bolån på runt 50 procent, delvis som en hedge emot inflation och det lär förbli så när räntan är så låg som nu.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag amorterar ner till 50 % som man måste men under nuvarande system med låga räntor och ränteavdrag blir det svårt att offra portföljen för att amortera resten. Men visst ligger lånen och gnager lite, det går inte att komma ifrån.

      Radera
  4. Det är en skön känsla att ha möjligheten att betala av alla sina lån med sitt finansiella kapital. Nåde precis dit, visserligen med ett mycket mindre bolån än dig, men att kunna ta bort CSN och bolån känns fantastiskt.

    Lånen ligger och gnager i bakhuvudet och man blir lockad till att amortera, men samtidigt vet man att det är mycket mer fördelaktigt att ha denna finansiella hävstång i sin ekonomi, även fast det är en risk. Svårt att "göra rätt" men alla får göra som de vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen som du var inne på, du har märkt hur lång tid det faktiskt tar att spara ihop /"invertera ihop" dessa summor, så man blir lite avskräckt till att ta stora lån.
      Som den nörd man är så spårar man ju sin balansräkning på månads basis, tycker det är nyttigt att se hur t.ex. sin soliditet, lån, finansiella kapital , eget kapital etc. ändras.
      När vi köpte vår relativt billiga lägenhet (~550k) kunde vi köpa den kontant med var ett medvetet beslut att maxa lånet för att få en hyfsad hävstång, samtidigt som vi visste att vi kunde lösa lånet med investerade pengar.
      Innan vi byter upp oss så kommer vi nog göra liknande avvägningar, helt enkelt köpa mycket billigare än vad man kan.

      Men enkelt för oss som inte bor i en storstad då.

      Radera
    2. Ja även om jag förstod det tidigare så är det tydligt att lånet är i högt när man sparar i tio år och det är först då man teoretiskt kan betala av det. Det säger en hel del om priserna. Sedan tycker jag att det är en stor skillnad på om man är två i hushållet. Målet är helt klart att aldrig ha ett så stort bolån i förhållande till min inkomst.

      Det är, precis som du skriver, en väldigt härlig känsla att se balansräkningen bli starkare för varje månad. Att under rådande lågränteläge samt ränteavdrag inte ha något bolån/portföljlån är lite väl defensivt för mig. Det bör vara till min fördel att behålla portföljen de nästkommande tio åren och amortera miniminivån.

      Tack för din kommentar, det är väldigt intressant att höra hur andra reflekterar kring det här.

      Radera
  5. Helt underbart! Grattis! Jag når mitt hemliga milstolpe under jul-nyår hoppas jag :)

    SvaraRadera
  6. Tackar! Jasså, vi är snart där så det är bara att hålla i :)

    SvaraRadera