fredag 24 juli 2020

Reviderade mål?

Mitt långsiktiga mål har sedan länge varit att bli private banking kund på Avanza och ha en belåning på mitt boende på 50 % så jag kan ta del av Avanzas bolån, som för närvarande ligger på 0,99 %.

Om allt går som planerat kommer jag nå tre miljoner om ungefär två år. Därefter har tanken alltid vara att börja amortera så mycket jag bara kan tills jag når 50 % belåningsgrad. Det är lite svårt att göra en bedömning om hur mycket jag kommer kunna amortera efter att jag flyttar hem till Sverige men om jag inte drar på mig en alltför glamorös livsstil och håller mig borta från dyra semesterresor bör jag kunna amortera 10 000 kr i månaden. Då blir det inget över att sätta in i portföljen.

Eftersom jag behöver amortera 600 000 kr skulle det ta fem år. Överlag tror jag detta är en lite för optimistisk bild då mycket kan hända under sju år men jag utgår från det.

Efter att jag nu flyttat mitt bolån och lyckades få ner räntan från 1,95 % till 1,32 % har jag börjat fundera på om verkligen det bästa är att börja amortera efter jag nått tre miljoner.

När jag räknar på det får jag följande:

Om jag amorterar och flyttar lånet till Avanza

Amortera 600 000 kr till 1,32 % = 660 kr/mån
Kvarvarande lån 1 200 000 till differens 0,33 % = 330 kr /mån
Bankavgift 29 kr /mån

Total besparing efter ränteavdrag = 722 kr/mån

Om jag fortsätter spara på Avanza

600 000 kr med cirka 4 % avkastning efter skatt = 2 000 kr/mån

Så antingen 722 kr riskfri besparing eller cirka 2 000 kr i månaden med relativt hög risk. Det är inte helt lätt beslut men spontant känner jag att det är bättre att spara på Avanza.

Troligtvis gör jag så att jag sparar min tänkta amortering i en indexfond eller liknande och när jag når summan för att kunna amortera ner till 50 % så tar jag ett beslut utefter mina förutsättningar då.

Nåja, det är många år innan det blir aktuellt men kan vara bra att skriva ner hur man tänkt inför framtiden.

4 kommentarer:

  1. Avseende PB-lånen på Avanza: bara för att man uppfyller villkoren får man dem inte. När jag ansökte sa de att det inte fn fanns mer utrymme att ge de lånen (dvs de hade redan lånat ut de x mdr de hade tänkt att göra som de hade riskutrymme för eller vad det nu var) och att jag bara kunde få de vanliga bolånen. Så det är en (var då iaf) en ganska ful marknadsföringsploj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har förstått att det är så. Jag har ändå gått i tron om att även om man inte får det på en gång så borde man efter några år kunna få möjligheten att ansöka. Men det är helt klart ytterligare en aspekt att ha i åtanke och redan nu lutar jag mot att inte amortera mer än nödvändigt. Nu är det ett tag kvar innan jag ens blir PB-kund så blir ett senare bekymmer :) Tack för din kommentar.

      Radera
  2. "Troligtvis gör jag så att jag sparar min tänkta amortering i en indexfond eller liknande och när jag når summan för att kunna amortera ner till 50 % så tar jag ett beslut utefter mina förutsättningar då." Låter hur klokt som helst i mina öron!

    Så länge du vet varför du väljer att göra som du gör ser jag inga konstigheter i dina resonemang. Vilket du än väljer.

    Spännande resa du är på väg att göra!

    Med vänlig hälsning,

    Atlas

    atlasinvesto@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så jag tänker nu iaf. Alltid bra att fundera över sina mål vid ändrade förutsättningar. Tack så mycket.

      Radera